Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Společnost ELITE Date s.r.o. znemožňuje odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě. Tento rok jsem se nechal nalákat na zaplacení 999 Kč za členství na portálu, který se tváří jako seznamka, kterou provozuje na webu www.elitedate.cz společnost ELITE Date s.r.o.
Po zřízení profilu jsem zjistil, že na portále je velice nízký počet žen, a existující ženské profily nejsou aktivní. Proto jsem formou v zákonné lhůtě požádal o odstoupení od kupní smlouvy, a vrácení peněz.
Bylo mi odpovězeno, že ve smluvních podmínkách odstoupení od smlouvy vylučují, a zákazník musí počítat s tím, že se této pravomoci dobrovolně zbavuje. Sdělil jsem jim, že vyloučení této pravomoce je protizánkonné, a tudíž neplatné.
Ale pracovník portálu ve svém podvodném jednání pokračoval, a tvrdil, že mám smůlu, a nemám na odstoupení od smlouvy, tudíž vrácení peněz za jejich nekvalitní službu nárok.
Protizákonné znění této části smluvních podmínek je uvedeno zde v části III. odstavec 3) https://www.elitedate.cz/podminky
Situace je tedy taková, že pokud jim jednou peníze pošlete, už je za žádných okolností, pravděpodobně kromě soudu a ideálně hromadné žaloby neuvidíte.
Portál provozuje pan Jan Patrman, a pracovník portálu vystupuje pod anonymem "Veronika, tým ELITE Date". Na závěr bych doplnil, že jsem po zakoupení členství neobdržel doklad o zaplacení.
Členství na portále www.elitedate.cz v ceně 999 Kč
Žádal jsem o odstoupení od smlouvy a vrácení peněz za zřízení profilu na portále ELITE Date
|
Tweet |
Spotřebitel může v souladu s § 1834 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, odstoupit od smlouvy o poskytování služeb, pokud ještě nedošlo k jejich splnění. Započala-li společnost s plněním služeb na základě výslovné žádosti spotřebitele před uplynutím 14denní lhůty pro odstoupení od smlouvy (ta je zakotvena v § 1829 občanského zákoníku), uhradí spotřebitel společnosti pouze poměrnou část sjednané ceny za plnění poskytnuté do okamžiku odstoupení. Je-li sjednaná cena nepřiměřeně vysoká, uhradí spotřebitel společnosti poměrnou část ceny odpovídající tržní hodnotě poskytovaného plnění.
Ustanovení upravující právo spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve 14denní lhůtě bez udání důvodu je nepochybně ustanovením, které má za cíl chránit spotřebitele jako slabší smluvní stranu. Dle § 1812 odst. 2 občanského zákoníku platí, že k ujednáním odchylujícím se od ustanovení zákona stanovených k ochraně spotřebitele se nepřihlíží. To platí i v případě, že se spotřebitel vzdá zvláštního práva, které mu zákon poskytuje. K ujednání, kterým se spotřebitel vzdá nároku na vrácení jím uhrazené kupní ceny v případě odstoupení od smlouvy, se ze zákona nepřihlíží (jakoby ani nebylo). Spotřebitel má v takovém případě nárok na vrácení kupní ceny. Ta může být zkrácena v rozsahu, který je popsán výše. Podnikatel má povinnost zaslat peněžní prostředky spotřebiteli do 14 dnů od odstoupení.
Z práva na odstoupení od smlouvy (§ 1829 občanského zákoníku) existují určité výjimky (§ 1837 občanského zákoníku). Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy. Dle našeho názoru výslovný souhlas není udělen přijetím obchodních podmínek jako celku (pausální souhlas), nýbrž nemožnost odstoupení od smlouvy musí být spotřebitelem odsouhlasena zvlášť.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.