Počet nahlášených stížností: | 914 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 13 |
Píši za bratra /82 letý pán, který špatně slyší/. Na mobil mu již několikrát dorazila SMS, že má uhradit částku na uvedený účet a pokud tak neprovede bude platit údajně více za upomínku! Nic neobdržel a není si vědom, že by něco objednal! V SMS není uvedeno kdo je odesilatel, na telefon se nedá dovolat zpět, jen na konci bylo napsané " Stander". Pátrala jsem na internetu a zjistila jsem, že se jedná o nějakou firmu, která pravděpodobně obtěžuje i jiné obyvatele? Jak se zachovat dál?
Nereagovat? Nebo podat trestní oznámení? Radíte odstoupit od smlouvy, ale od jaké, když bratr žádnou smlouvu neuzavřel?
netuším, nic neobdržel
Ať neobtěžují staré lidi, můj bratr kvůli tomu nespí!!!!
|
Tweet |
Obecně:
Kupující je povinen uhradit pouze cenu za zboží, které si od společnosti prokazatelně objednal. Záleží tedy na tom, zda objednávka byla učiněna a pokud tomu tak bylo, zda nebyla později zrušena.
Pokud by i došlo ke zrušení existující objednávky a spotřebiteli někdy v budoucnu nějaké zboží bylo doručeno, jednalo by se patrně o neobjednané plnění - jestliže objednávka ani neexistovala, neměl by o neobjednaném plnění být pochyb. V takovém případě nemusí spotřebitel společnosti na své náklady nic vracet, ani jí o tom vyrozumět (§ 1838 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), ani za zboží nemusí platit.
Pokud spotřebitel nic neobjednal a společnost po něm požaduje zaplacení, jedná se o tzv. agresivní obchodní praktiku. Jelikož jde o subjekt, který má sídlo mimo ČR, je mimo působnost České obchodní inspekce, která vykonává obvykle nad těmito praktikami dozor a pokutuje je.
Podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitele bez jeho souhlasu nebo bez jiného právního důvodu. Jestliže není dán žádný ze zákonných důvodů podle čl. 6 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), a spotřebitel si nepřeje, aby podnikatel zpracovával jeho osobní údaje, má nárok na výmaz osobních údajů dle článku 17 GDPR. Podnikatel je dle uvedeného ustanovení povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného subjektu údajů (spotřebitele) týkají. Měl by tak učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti dle článku 12 odst. 3 GDPR.
Pokud spotřebitel nechce, aby jej společnost dále kontaktovala, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele.
Pokud by se spotřebitel domníval, že podnikatel osobní údaje neodstranil nebo ho o odstranění údajů nevyrozumí, může podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Kontakty na podatelnu ÚOOÚ jsou dostupné zde: https://www.uoou.cz/podatelna%2Duradu/os-1006.
Ke konkrétním dotazům:
Na společnost nám přichází větší počet stížností se stejným (resp. velmi podobným) skutkovým stavem. Domníváme se tedy, že tento konkrétní spotřebitel opravdu nemusel nic objednat.
Nereagovat je také jednou z možností, avšak doporučujeme smlouvu vypovědět (preventivně), aby nedocházelo k dalším zásilkám. Výpovědí spotřebitel neuzná existenci smlouvy - tu lze stále rozporovat.
V uvedeném jednání nespatřujeme trestný čin (přestože není v pořádku), tudíž podání trestního oznámení je dle našeho názoru neúčelné.
Odstoupení od smlouvy/výpověď smlouvy může být učiněna i přesto, že spotřebitel nezná podrobnosti smlouvy (resp. se domnívá, že neexistuje). Společnost (s ohledem na to, že spotřebitele kontaktovala) zná osobní údaje spotřebitele a neměl by tedy být problém spojit tyto údaje s (údajnou) smlouvou. Společnost poté bude jasně informována, že již nic zasílat nemá (a spotřebitel tedy nemusí do budoucna nic platit).
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Polsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz , které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.