Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 5.7. mi společnost NOVEXPLUS zaslala prostřednictvím Zásilkovny balíček s číslem ***.
Dne 7.7. jsem dostal vyrozumění, že je zásilka připravena k výdeji na výdejním místě. Zadal jsem prodloužení výdeje o jeden den (do 10.7. 23:59). Dne 10.7. v 18:00 jsem chtěl zásilku z boxu vyzvednout, ale nebylo to možné. V mé aplikaci v telefonu bylo uvedeno, že vypršela doba pro vyzvednutí zásilky a že zásilka byla vrácena odesílateli. Což jsem společnosti Novexplus i Zásilkovně dokládal printscreeny svého telefonu ze dne 10.7.
Dodnes jsem ani od Zásilkovny ani od Novexplus nedostal zprávu, kde můj balíček je.
Dne 27.7. jsem společnosti Novexplus napsal, že odstupuji od kupní smlouvy, protože mi nebyla zásilka doručena a žádal jsem o vrácení peněz včetně přepravného. Odpověděli jen, že jsem si balíček nevyzvednul a dále nereagují.
Ve stejné věci jsem podal stížnost na Zásilkovnu (https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/59371/ztraceny-balik-a-tristni-komunikace-zakaznickeho-servisu) a na základě stanoviska dTestu právě písemně odstoupil od kupní smlouvy s Novexplus.
Krycí plachta na bazén černá 244 cm od společnosti NovexPlus s.r.o.
vrácení peněz včetně přepravného
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Z výše uvedeného logickým a eurokonformním výkladem lze dojít k tomu, že je možné odstoupit i před samotným převzetím zboží. Přestože zboží bylo vráceno již před oznámením odstoupení od smlouvy, nemá to na právo spotřebitele odstoupit žádný vliv. Podnikatel je tak nyní povinen vrátit peněžní prostředky spotřebiteli. Ze zákona tak musí učinit do 14 dnů od odstoupení (viz výše).
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Tento případ není tak jednoduchý jak uvádí dTest a společnost Novex Plus s.r.o. má zájem na řešení vniklých problémuů v co nejkratší době. Vzhledem k případům podvodu s balíky, jsme byli nuceni počkat na odpověď společnosti zásilkovna, že zásilka opravdu nebyla vezvednuta a je vedena jako ztracená. Jakmile jsme obdrželi email s vyjádřením (trvalo delší čas), akceptovali jsme požadavek zákazníka na odstoupení a vrátili mu veškeré prostředky.
Hodnocení:
Komentář: Děkuji, společnost Novex Plus mně vrátila celou částku zpět.