Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
otec přešel k dodavateli Yello. Bohužel podepsal pánovi, který přišel k němu do bytu, smlouvu.
Yello převzala otce od Comfort Energy.
Aniž by byl proveden skutečný odečet plynu, přišlo otci vyúčtování, kde byl uveden chybný stav plynoměru počáteční i konečný. Byla mu vyčíslena záloha 2600 čtvrtletně. Otec využívá pouze dvě plotýnky na ohřívání a to cca 2x týdně.
Vyúčtování jsme reklamavovali a společností Yello bylo vytvořeno nové na základě fotografie skutečného stavu plynoměru. Zálohy však nebyly změněny. Do dnešního dne otec musel zaplatit zálohy dle předpisu, aby mu nebyl odebrán plynoměr. Na žádost o snížení záloh zareagovala společnost tím, že zálohy mohou být sníženy na 2100 čtvrtletně. I taková částka mnohonásobně převyšuje spotřebu plynu v bytové jednotce a otec s ní nesouhlasí.
Jak se může této situaci bránit? Otci je 78 let a je důchodce a žije z důchodu.
Děkuji za informaci, Eva Urbanová, dcera
Mimořádné vyúčtování skutečné spotřeby a snížení záloh podle této spotřeby.
|
Tweet |
Zálohové platby by měly odpovídat předpokládané spotřebě. Spotřebitel může výši zálohových plateb rozporovat s tím, že předpokládaná spotřeba, která se odvíjí od spotřeby v daném odběrném místě v přecházejícím zúčtovacím období, neodpovídá i s ohledem na možnou změnu ceny, stanoveným zálohám. Současně obchodní podmínky jednotlivých společností zpravidla umožňují mimořádný odečet za menší poplatek, dodavatel je povinen jej provést 1x ročně nebo na žádost odběratele k 31. 12. daného kalendářního roku. Zároveň je však nutné posuzovat dodavatele podle nabízené ceny produktu, výše záloh je jen orientační a dodavatel může vymáhat případný dluh pouze po provedeném vyúčtování.
Pokud by se spotřebitel rozhodl pro jiného dodavatele plynu, doporučujeme ukončit zprostředkovatelskou smlouvu, kterou je spotřebitel oprávněn vypovědět kdykoliv bez postihu i bez výpovědní doby a odvolat případné zmocnění a uzavřít novou smlouvu přímo s dodavatelem energií.
Dle § 11o energetického zákona (zákon č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) uzavřel-li zprostředkovatel za spotřebitele smlouvu o dodávce plynu, je spotřebitel oprávněn bez postihu vypovědět závazek ze smlouvy kdykoliv do 15. dne po zahájení dodávek. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu odesláno oznámení o výpovědi závazku ze smlouvy držiteli licence. Výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení oznámení o výpovědi závazku držiteli licence.
Je-li uzavřena smlouva na dobu neurčitou, je nutné spotřebitele upozornit, že po uplynutí výše uvedené 15denní lhůty je s výpovědí zpravidla svázána povinnost zaplatit odstupné, které však může spotřebitel vymáhat po zprostředkovateli z titulu náhrady škody, byl-li zprostředkovatelem uveden v omyl ohledně výběru levnějšího dodavatele.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna; další kontakty jsou dostupné zde: https://www.eru.cz/kontakty).
V případě potřeby se lze také obrátit na naši bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.
Dobrý den, rádi bychom poděkovali paní Urbanové i dTestu za upozornění na nastalou situaci
ohledně záloh na elektřinu. Domníváme se, že u zákazníka došlo ke změně ceny a v souvislosti s tím i
ke zvýšení záloh, aby se předešlo případnému nedoplatku. Z důvodu chybějící identifikace zákazníka
a odběrového místa jsme se však nemohli se zákazníkem spojit, abychom situaci společně vyřešili.
Budeme moc rádi, pokud nám zákazník zašle veškeré detaily včetně variabilního symbolu na náš e-
mail yello@yello.cz nebo na Facebook prostřednictvím zpráv, abychom se mohli spojit a dospět ke
společnému řešení. Rádi bychom také připomněli možnost vystavení mimořádné faktury vždy ke
konci měsíce, pokud od zákazníka obdržíme k danému datu fotografii stavu měřidla. Zároveň
můžeme na základě spotřeby propočítat a ověřit výši stanovených záloh. Budeme rádi za kontakt,
abychom mohli záležitost vyřešit ke spokojenosti obou stran.
S pozdravem
tým Yello.
Dobrý den, rádi bychom poděkovali paní Urbanové i dTestu za upozornění na nastalou situaci
ohledně záloh na elektřinu. Domníváme se, že u zákazníka došlo ke změně ceny a v souvislosti s tím i
ke zvýšení záloh, aby se předešlo případnému nedoplatku. Z důvodu chybějící identifikace zákazníka
a odběrového místa jsme se však nemohli se zákazníkem spojit, abychom situaci společně vyřešili.
Budeme moc rádi, pokud nám zákazník zašle veškeré detaily včetně variabilního symbolu na náš e-
mail yello@yello.cz nebo na Facebook prostřednictvím zpráv, abychom se mohli spojit a dospět ke
společnému řešení. Rádi bychom také připomněli možnost vystavení mimořádné faktury vždy ke
konci měsíce, pokud od zákazníka obdržíme k danému datu fotografii stavu měřidla. Zároveň
můžeme na základě spotřeby propočítat a ověřit výši stanovených záloh. Budeme rádi za kontakt,
abychom mohli záležitost vyřešit ke spokojenosti obou stran.
S pozdravem
tým Yello.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den. Jako podavatelka stížnosti bych ráda upozornila na to, že dodavatel má od začátku veškeré identifikační údaje o odborném místě plynu. Nikoliv elektřiny, kterou dodavatel zmiňuje v odpovědi. Záloha byla vypočítána na základě vymyšleného stavu plynoměru a po reklamaci nam bylo sdeleno, že lze zálohu snížit max o 20%. Opakovaně jsem žádala o mimořádné vyúčtování a snížení záloh ddle skutečně spotřeby. V té době již otec zaplatil dodavateli cca 7000 Kč, jelikož mu bylo vyhrožováno odpojením plynoměru. Po sížmosti touto cestou najednou dodavatel přistoupil na snížení zálohy na 200 čtvrtletně z 2600. Na vyúčtování stále čekáme chování dodavatele je velmi neslušné a neprofesionální. Eva Urbanovà
Děkujeme za informaci o vývoji stížnosti.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitelku, aby mohla informovat o dodání vyúčtování a následně stížnost uzavřít.
Mimořádné vyúčtování není zákonnou povinností dodavatele - jestliže ji neumožňuje v obchodních podmínkách nebo ve smlouvě, nemůže se tohoto vyúčtování spotřebitel domáhat. Výjimkou je mimořádné vyúčtování k 31.12. kalendářního roku, které je dodavatel energií povinen poskytnout (za předpokladu, že spotřebitel poskytne součinnost - zejména samoodečet).
Co se týká vyúčtování, může jej spotřebitel reklamovat (přestože nebylo dodáno), přičemž platí, že reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.