Počet nahlášených stížností: | 216 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Objednal jsem si sluneční brýle, které (po velice dlouhé dodací době) byly rozdílné oproti fotce na e-shopu. Ihned po doručení zboží jsem se na společnost obrátil, že chci využít možnost vrácení zboží. Na to mám ze zákona právo, navíc daná společnost na svých stránkách uvádí možnost vrácení zboží do 100 dní. Vrácení zboží bylo bezdůvodně odmítnuto a byl jsem odkázán na výrobce/dodavatele v Číně. Namítal jsem, že obchodní transakce byla realizována mezi mnou a jejich společností, že zasílám zboží zpět na jejich adresu v Praze a že mě třetí strana (výrobce/dodavatel zboží) nezajímá. Z jejich strany mi bylo sděleno, že, doslova, "rozhodně nemám zboží nikam posílat" a znovu mi neuznali požadavek na vrácení zboží. Přesto jsem už jen z principu zboží odeslal zpět na jejich adresu v Praze, vyplnil prohlášení/žádost o vrácení zboží, doložil e-mailovou komunikaci prokazující, že jsem tyto kroky učinil ihned po doručení zboží, a společnost jsem o tom informoval. Od této chvíle se mnou přestali komunikovat... Zásilka byla na žádost adresáta ponechána na poště (informace přímo z České pošty) a úmyslně tak nebyla vyzvednuta. Společnost jsem kontaktovat i v průběhu odeslání balíku vč. připomínky, že se blíží konec lhůty pro vyzvednutí, ale už bez odezvy. Vadí mi, že společnost sama uvádí na svých webových stránkách možnost vrácení zboží, i když to není pravda, a nebere v potaz nárok na vrácení zboží objednaného na dálku, který je uveden v § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku.
Sluneční brýle
Přijmout zpět zboží a vrátit peníze.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že společnost Top Rise s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.