Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dne 3.9 jsem si vyzvedl u společnosti Alza.cz a.s (přes Alzabox) zakoupený notebook Dell Inspiron 15 (3525). Ve středu 7.9 jsem odstoupil od smlouvy ve 14 dnech z důvodu nekvalitního zpracování notebooku (přehřívání procesoru na 90c při téměř nulové práci). Alza mi při odstoupení od smlouvy za 1. naúčtovala administrativní poplatek ve výši 3760 Kč vč. DPH a za druhé se mě snažila v mobilní aplikaci přesvědčit, abych s tímto souhlasil tak, že v mobilní aplikaci je nejdříve tlačítko “potvrďte, že chcete peníze vrátit na platební kartu” a až po sjetí na další stranu je zřejmé, že mi poníží částku 19 790 Kč o zmíněný poplatek, tedy téměř 1/4 ceny. Zdůvodnění je takové, že zařízení bylo poškrabáno a zašpiněno - v příjmovém dokladu od Alza však stojí: kontakt kiosek, bez viditelného mechanického poškození, SN ověřeno, porty vizuálně v pořádku, odstranitelné špína na těle a na displeji, vlasové škrábance na těle, tovární nastavení. Rozumím tomu, že špína mohla být způsobena otisky prstů při vybalení a zabalení a vlasové škrábance to stejné. Účtovat ale 1/4 ceny za vlasové škrábance není dle mého názoru nijak objektivně zdůvodněno a tato taktika zkracuje práva spotřebitele jako slabšího subjektu.
S Alzou jsem se snažil domluvit, zaměstnanci však stále opakují to stejné a mám si prý vypracovat znalecký posudek.
Předem děkuji.
S přáním pěkného dne
Mgr. Ondřej Jeřábek
Notebook Dell Inspiron 15 (3525) Black
Vracení kupní ceny z důvodu odstoupení od smlouvy ve 14-ti denní lhůtě dle OZ.
|
Tweet |
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné s ohledem na povahu a vlastnosti zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji Vám za Vaši zprávu a za vyjádření.
odstoupení od kupní smlouvy pod číslem: AVRA 22808309 jsem znovu ověřila na příslušném oddělení, přičemž produkt nám byl opravdu navrácen ve stavu, který je v přesném znění: "Kontakt kiosek, bez viditelného mechanického poškození, SN ověřeno, porty vizuálně v pořádku, odstranitelné špína na těle a na displeji, vlasové škrábance na těle, tovární nastavení".
Pokud produkt při odstoupení od kupní smlouvy nese známky používání/poškození, má naše společnost nárok na účtování administrativního plaplatku, který odpovídá výši, o kterou se snížila hodnota zboží. Produkt v tomto případě již není možné z naší strany navrátit do prodeje jako "rozbalený", jelikož již odpovídá stavu "zánovní".
Vyřízení je tedy z naší strany neměnné a v souladu s platnou legislativou.
Děkuji Vám pochopení. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Vážení,
dokázal bych pochopit, že mohou být vlasové škrábance na těle notebooku způsobené vytažením a vrácením do krabice chápány jako určitý druh poškození a ponížení bych akceptoval do řekněme částky 1000 Kč. Mechanické poškození notebooku však neexistovalo, což je řečeno i v příjmovém dokladu od Vás. Odečtení 1/4 ceny za vlasové škrábance tedy není proporcionální a v případě, že se nedohodneme, tak se budu muset obrátit na ČOI i s ohledem na praktiky v mobilní aplikaci, aby se to nedělo již dalším lidem.
Děkujeme stranám za součinnost.
Protože společnost své stanovisko potvrdila a označila jej jako neměnné, přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitele, aby mohl informovat o dalším vývoji stížnosti (např. znalecký posudek či mimosoudní řešení sporů při ČOI), případně aby mohl stížnost uzavřít.
Je to opravdu Vaše konečné stanovisko?
Dobrý den, děkuji Vám za Vaši zprávu.
Ano, jedná se o naše konečné stanovisto, přičemž Vám v příloze dodatečně zasílám pořídzené fotografie produktu.
S pozdravem Veronika, Alza.cz, oddělení péče o zákazníky.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.