Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
- 22. 3. 2022 jsem u společnosti Apollo Multimedia koupil elektro koloběžku Segway E25E za 9891,-- Kč.
- Později (24. 3. 2022) jsem v eshopu segway-store.cz dokoupil přídavnou baterii za 3819,-- Kč.
Konstrukce baterie ale neumožňuje její demontáž bez poškození (na koloběžce se ulomí plastový kryt a baterie se nacvakne místo něj a slouží pak zároveň jako kryt konektoru baterie).
- 14. 7. 2022 sem koloběžku reklamoval kvůli mechanické závadě ložiska v řidítkách
- 28. 7. 2022 byla reklamovaná koloběžka spolu s nedemontovatelnou přídavnou baterií doručena společnosti Apollo Multimedia
- 19. 8. 2022 firma reklamaci uznala jako neopravitelnou a vrátila částku 9891,-- ale baterii s koloběžkou si ponechala
- 22. 8. 2022 jsem požádál o vrácení poštovného 545,-- Kč a náhradu škody za baterii 3819,-- Kč dle § 2913 OZ.
- 29. 8. 2022 firma odmítla nárok na náhradu škody a do dnešního dne ani nezaplatila poštovné
Segway E25E
Náhrada škody za přídavnou baterii a poštovné ve výši 4364,--
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Jelikož se v tomto případě mimo koloběžku jednalo o příslušenství věci (baterii), které není možné demontovat bez poškození koloběžky. Má spotřebitel právo i na vrácení částky za baterii, kterou společně s koloběžkou odeslal k reklamaci. Vzhledem k tomu, že společnost uznala reklamaci jako neopravitelnou, byla by tu možnost baterii přece jen vyjmout a vrátit spotřebiteli, jestliže je pro spotřebitele využitelná. Jelikož však společnost takto nepostupovala, jedná se o bezdůvodné obohacení.
Bezdůvodně se obohatí zvláště ten, kdo získá majetkový prospěch plněním bez právního důvodu dle § 2991 a násl. občanského zákoníku. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Spotřebitel má také dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel nás informoval, že stížnost byla vyřešena dohodou s podnikatelem. Stížnost proto uzavíráme. Děkujeme stranám za součinnost.