Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den, zakoupil jsem na ALZA.cz produkt Dyson Airwrap Complete Long a jelikož přítelkyně z dárku nebyla nadšená, dne 16.9.2022 jsem ho v zákonné lhůtě vrátil na pobočce České Budějovice. Za pár hodin přišlo zamítavé stanovisko, že vrácení zamítájí "z hygienických důvodů - porušení pečeti". Dne 17.9. jsem na prodejně proti tomuto stanovisku podal stížnost, za pár hodin odpověděli, že stanovisko nezmění. S jejich přístupem zásadně nesouhlasím a jsem přesvědčen, že porušují zákon a má práva jako spotřebitele. Se zbožím jsem nijak nemanipuloval, pouze jsem otevřel papírovou svrchní krabici, ve které je samotná kazeta s přístrojem a příslušenstvím, samotný přístroj ani příslušenství nebylo vybaleno, přístroj nebyl zapnut, o čemž svědčí i neporušený ochranný obal, bez jehož sejmutí nelze přístroj zapnout! Tento ochranný obal je opatřen pečetěmi, které NEJSOU PORUŠENY, o čemž jsem přímo na prodejně pořídil i fotodokumentaci. Jsem přesvědčen, že se jen chtějí vyhnout povinnosti zboží přijmout, aby ho nemuseli znovu zalistovat, již ho nemají v nabídce. Případně záležitost řeší strojově podle svých vlastních předpisů, aniž by se seznámili s typem zařízení a jeho používáním, jinak by nemohli takto rozhodnout.
Obdobný postup zkoušeli již i na jinou spotřebitelku se stejným produktem - viz stížnost #60370 na vasestiznosti.cz, kde nakonec vrácení zboží a peněz akceptovali.
Prosím o pomoc v případu před předáním ČOI. Děkuji
Dyson Airwrap Complete Long, cena 13.290 Kč, objednávka č. 465449681
Požaduji akceptaci vrácení zboží a peněz.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.
S reklamačním oddělením jsem dohodla přehodnocení reklamace, kterou jsme nakonec ukončili vystavením dobropisu. S panem Srbeckým jsem domluvila proplacení částky zpět na jeho účet.
Přeji hezký den, Kateřina, Alza.cz - Oddělení péče o zákazníky
Děkujeme za odpověď a přehodnocení situace.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl výše uvedené potvrdit a následně stížnost uzavřít.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Hodnocení:
Komentář: Obchodník přehodnotil záležitost až po opakovaném zdůraznění práv spotřebitele.
S ohledem na výše uvedená vyjádření stížnost uzavíráme s dosažením dohody. Děkujeme stranám za součinnost.