Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dne 3.2.2014 jsem zakoupila u společnosti Alza.cz a.s. tablet PC Lenovo Miix 2 8 Silver 64 GB 3G, k tabletu jsem si přikoupila službu pojištění proti krádeži a poškození. Dne 6.6.2014 jsem tablet reklamovala z důvodu nenačítání datové SIM karty, reklamace byla uznána, ale k mému překvapení mi byl vydán již používaný tablet, vyměněný tablet mi byl vydán 5.7.2014. Dne 6.1.2015 jsem zařízení opět reklamovala, tentokrát z důvodu nenačítání datové SIM karty a výskytu bílých bodů na displeji. Tablet byl po „opravě“ připraven k vyzvednutí 3.2.2015, ale závada (bílé body na displeji) nebyla odstraněna. Z důvodu nedodržení 30 denní lhůty k reklamaci jsem odstoupila od kupní smlouvy a požadovala peníze zpět – v tomto mi bylo vyhověno.
Problém je s navrácením peněz za službu pojištění – dle sdělení mi bude vyplacena jen část. V pojistných podmínkách v bodě 13.3. je uvedeno „Pokud bude během záruční doby uplatněna záruční vada, kterou nelze odstranit: a) pojištěný uplatní své právo na odstoupení od kupní smlouvy, pojištění se platným odstoupením od kupní smlouvy ruší od počátku a pojištěnému se vrátí pojistné v plné výši".
Pojistka č. ALADR 1/2013, kód SLO95a (označení z faktury) Tablet PC Lenovo Miix 2 8 Silver 64 GB 3G
dobropis na celou částku zaplacenou za službu Pojištěí proti krádeži a poškození na 24 měsíců.
|
Tweet |
Obchodní podmínky spol. Alza a.s. v čl. 13.3 stanovují, že pokud bude během záruční doby poskytované prodejcem, resp. výrobcem uplatněna záruční vada, kterou nelze odstranit nebo se stane neodstranitelnou vadou ve smyslu ustanovení § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném a účinném znění, v případě, že:
a) pojištěný v souladu s ustanovením § 622 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném a účinném znění, uplatní své právo na odstoupení od kupní smlouvy, pojištění se platným odstoupením od kupní smlouvy ruší od počátku a vrátí pojistitel
pojistníkovi zaplacené pojistné v plné výši a ten jej pak v plné výši vrátí pojištěnému.
Toto ustanovení odkazuje na již neúčinný občanský zákoník č. 40/1964 Sb. Z něj a z navazujícího dříve účinného ustanovení § 19 z. o ochraně spotřebitele plynulo, že pokud reklamace nebyla ve lhůtě 30 dnů vyřízena, měl spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou.
Účinné znění z. o ochraně spotřebitele nicméně tuto domněnku opouští a uplatňuje v daném případě fikci podstatného porušení smlouvy. Z obchodních podmínek plynoucí úmysl evidentně směřuje k možnosti vrátit zaplacené pojistné i v případě nevyřízení reklamace v zákonné lhůtě. Z obchodních podmínek toto explicitně neplyne pouze v důsledku odkazu na již neúčinné ustanovení zákona. Proto by v tomto případě měl být spotřebitelce nárok na vrácení pojistného na základě analogie přiznán.
Spotřebitelka nám sdělil:
Po kontaktování společnosti Alza mi byl vystaven dobropis na celou částku, kterou jsem uhradila za pojistku. Tím to je případ pro mne uzavřen. Děkuji za spolupráci.