Společnost


LAMA energy a.s.

Počet nahlášených stížností:38
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#60803Porušení podmínek smlouvy na dodávku energií na dobu určitou.

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 15 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
23.09.2022, před 2 lety

Kateřina Krausová

Znění stížnosti

Od ledna 2022 mám prodlouženou smlouvu na dodávku plynu/elektřiny na dobu určitou tří let (produkt EXCLUSIV PLUS/EXCLUSIV podle ceníku platného od 25. 10. 2022).
Přesto mě dodavatel navýšil cenu energií, jak mu, bohužel, umožńují VOP.
Nové zálohy navýšené o cca o 500% nelze ovšem považovat za "přiměřený rozsah" a "rozumnou potřebu", kterou Občanský zákoník definuje možnost jednostranně upravit Všeobecné obchodní podmínky (VOP).
Navíc se rozpis nových záloh objevil v mém zákaznického účtu již 9. 9. 2022.
Oznámení o navýšení cen mi dodavatel odeslal ve stejný den, a tudíž mi bylo doručeno až 13. 9. 2022.
Na rozpory mezi smlouvou a navýšením cen jsem 3x kontaktovala zákaznickou linku.
Jedinou možnost, kterou nabízí je odstoupení od smlouvy.
Dodržení podmínek stávající smlouvy operátoři zákaznické linky pod různými argumenty neakceptují a odkazují pouze na výpověď smlouvy a dokonce doporučují nové dodavatele...!?
Myslíte, že je možné reklamací navýšené ceny dosáhnout dodržení platné smlouvy?
Děkuji za odpověď, Kateřina Krausová


Požadované řešení

Je možné dosáhnout dodržení Smlouvy na dobu určitou za podmínek sjednaných v době uzavření smlouvy, jak bylo ujednáno a oboustranně podepsáno?


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.9.2022 11:45, před 2 lety

Cenu za energie a jiné smluvní podmínky (tedy i výši záloh) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu nebo jiné smluvní podmínky mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou). Pokud dodavatel porušil svou povinnost informovat spotřebitele o tom, že může smlouvu bez postihu vypovědět (nejpozději do 10 dnů před platností nového ceníku) nebo pokud zvýšil fixovanou cenu produktu, došlo z jeho strany k podstatnému porušení smlouvy, a spotřebitel může od smlouvy odstoupit.

Odstoupení od smlouvy je jednostranný právní úkon, který nevyžaduje souhlas druhé strany. Spotřebitel v případě sporu bude muset pouze prokázat, že odstoupení zaslal, např. předložením dodejky k dopisu, kterým spotřebitel od smlouvy odstoupil.

Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.

Spotřebitel může nový výměr záloh reklamovat přímo u dodavatele energií, došlo-li ze strany dodavatele ke změně ceny fixovaného produktu. V případě, že je nový předpis záloh dle názoru spotřebitele nesprávný, může jej u dodavatele reklamovat. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.), v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.

Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.2.2023 15:30, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.