Počet nahlášených stížností: | 559 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 21.12.2014 jsem si u této e-mailové spol.objednal 4ks LED žárovek a okamžitě je převodem zaplatil.Zboží přišlo v polovině ledna 2015.Jedna žárovka nesvítila.Vznesl jsem dotaz,kde ji mohu reklamovat.Prý u ATELI s.r.o.Rokycanská 1337/64,31200 Plzeň.Tam jsem dne 21.1.2015odeslal s průvodním dopisem a žádal vrácení peněz,napsal č.svého účtu a čekal.Na žárovce není co opravovat,tak jsem doufal v rychlé vyřízení.Omyl,po třicetidenní lhůtě jsem psal do poštovné zdarma o spojení e-mailem na fy.ATELI a zaslal přání o zaplacení nákladů na reklamaci-poštovné.E-mail mi odmítli dát.Ani po několika urgencích a 2x zaslaném podacím lístku z pošty/první ztratili/mi nikdo dodnes nic nezaplatil.Na poštu nikdo nereaguje.Nejedná se zádnou vysokou částku,ale OZ platí snad pro všechny.Cena žárovky je 85,-Kč a poštovné 36,-Kč.Zboží dodává fy.ATELI přímo z Číny a NIKDY není u zboží zádný návod,natož v češtině.To vše si mohou u nás fy.dovolit.
LED žárovka China
Žádám o zaplacení žárovky a poštovného vč.penále.
|
Tweet |
V případě nesplněné jakosti při převzetí má spotřebitel právo na dodání nové věci, resp. její části, bez vad; pokud by to bylo neúměrné, tak pouze na odstranění vady. Není-li to možné, může od smlouvy odstoupit. Reklamace musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů, marné uplynutí lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy, a spotřebiteli tak vznikne právo na odstoupení od smlouvy. Bylo by tedy třeba zaslat prodávajícímu písemně s dodejkou odstoupení od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace v zákonné 30denní lhůtě a určit způsob vrácení peněz. Vzor je dostupný na
https://www.dtest.cz/clanek-3281/odstoupeni-od-kupni-smlouvy-pro-marne-uplynuti-lhuty-k-vyrizeni-reklamace.
Obchodní podmínky společnosti Ateli, s.r.o., rozlišují dvě možnosti koupě. V případě zboží označeného pečetí SKLADOVKA (dále jen "SKLADOVKA"), se jedná o kupní smlouvu uzavřenou mezi kupujícím a prodávajícím - provozovatelem nákupní galerie PoštovnéZDARMA.cz společností Ateli, s.r.o. V případě nákupu ostatního zboží uzavírá kupující dle podmínek s provozovatelem nákupní galerie PoštovnéZDARMA.cz společností Ateli, s.r.o. smlouvu zprostředkovatelskou. Společnost Ateli, s.r.o. tedy není prodávajícím, byť i v takovém případě vyřizuje reklamace. Pokud v tomto případě spotřebitel zakoupil věc s označením SKLADOVKA, zaslal by odstoupení společnosti Ateli, s.r.o. V opačném případě by se jevilo jako nutné adresovat odstoupení prodávajícímu, který je určený v prodejním dokladu.
Nicméně webové stránky www.postovnezdarma.cz působí na běžného spotřebitele dojmem klasického e-shopu nabízejícího spotřební zboží. Jako provozovatel internetových stránek společnost nabízí k prodeji zboží, inkasuje kupní cenu od zákazníků a vedle toho se stran části zboží snaží zprostit svých povinností prodávajícího odkazem na neznámého zahraničního obchodníka.
Ustanovení § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, uvádí: „Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření.“ V důvodové zprávě k tomuto ustanovení se výslovně uvádí: „Zároveň se navrhuje převzít ze Zásad mezinárodních obchodních smluv UNIDROIT pravidlo čl. 2.20, že takové ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, nemá právní účinky, nebylo-li přijato výslovně. Takovým ustanovením mohou být např. ustanovení vylučující odpovědnost strany za splnění určitých povinností ze smlouvy, ač smlouva sama navozuje rozumné očekávání, že odpovědnost za splnění smlouvy nebude dotčena. Nejde však jen o ustanovení s neočekávaným obsahem, ale i ustanovení vyjádřená pro druhou stranu nejasně, nebo drobným, špatně čitelným písmem, pokud mění nebo doplňují obsah smlouvy způsobem, který druhá strana nemohla rozumně očekávat.“
Právní jednání spočívající v objednávce spotřebitele a uzavření smlouvy je nutné pak posuzovat podle jeho obsahu dle § 555 odst. 1 výše uvedeného zákona. Pokud se celé obchodní podmínky dle výše uvedeného výkladu stanou neúčinnými, byla zde vůle spotřebitele nabýt vlastnické právo ke zvolenému zboží a tak byla i projevena. Složitější situace nastává u projevu vůle u obchodníka, ovšem je zřejmé, že zboží nabízí, obstarává, přijímá peníze a do určité míry se hlásí i k součinnosti s reklamacemi a odstoupením od kupní smlouvy, takže nepochybně dovodíme z obsahu tohoto jednání přenechání zboží za úplatu jinému.
Umístěním vybraného zboží do nákupního košíku začíná spotřebitel nakupovat bez ohledu na to, jestli se tak děje v nákupním centru nebo na internetu. Pokud potvrzuje před odesláním objednávku a dostane pokyn platit kupní cenu, uzavírá kupní smlouvu, žádnou jinou.
Zvýše uvedených důvodů by tedy i ohledně zboží neoznačeného výrazem "SKLADOVKA" mělo být možné odstoupit jednáním adresovaným spol. ATELI s.r.o.
Spotřebiteli tedy doporučujeme zaslat na adresu společnosti odstoupení od smlouvy, jak je popsáno výše v prvním odstavci.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. Případný spor tak bude možné řešit pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na lince 299 149 009.
Od společnosti jsme obdrželi následující vyjádření:
"Pan Zárybnický je naším stálým zákazníkem, má u nás již 23 obejdnávek, z toho 7 za letošek. Objednávka č. 100122029 z 21.12.2014, která je předmětem stížnosti, byla refundována 26.2., tedy s relativně velkým zpožděním, ale v zákonné lhůtě od obdržení reklamovaného/vraceného zboží. Zákazníkovi jsme se za komplikace omluvili a mou omluvu mu můžete uveřejnit i svým prostřednictvím."
Případ jsme na základě výše uvedeného vyjádření znovu otevřeli a dáváme prostor spotřebiteli, aby mohl ke stížnosti připojit své sdělení, případně ji uzavřel.
Spotřebitel nevyužil možnosti se k případu vyjádřit. Stížnost proto uzavíráme.