Společnost


ELGAS Energy, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:312
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:14
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#60843Extremni zvyseni zaloh, nereaguji, nelze vypovědět smlouvu

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 13 dnů 22 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
26.09.2022, před 2 lety

Jiřina Vysoudilová

Znění stížnosti

Společnost Elgast Energy, s.r.o. navýšila zálohy na plyn více než 8 násobně, na elekřinu více než 4 násobně. Ceny neodpovídají aktuálním cenám (ani po současném velkém nárůstu). Společnost nereaguje na telefonáty, ani na e-maily (již od 6.9.2022, tedy 20 dní). Nikdy nezaslali smlouvu, tedy nelze smlouvu vypovědět.


Požadované řešení

Zrušení smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny, resp. plynu. Obě smlouvy zrušit.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.9.2022 15:14, před 2 lety

Cenu za energie a jiné smluvní podmínky (tedy i výši záloh) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu nebo jiné smluvní podmínky mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou). Pokud dodavatel porušil svou povinnost informovat spotřebitele o tom, že může smlouvu bez postihu vypovědět (nejpozději do 10 dnů před platností nového ceníku) nebo pokud zvýšil fixovanou cenu produktu, došlo z jeho strany k podstatnému porušení smlouvy a spotřebitel může od smlouvy odstoupit. Změny, které dodavatel spotřebiteli "oznámil" pouze novým výměrem záloh, jsou bez existence smluvního podkladu a dodržení zákonných podmínek vůči spotřebiteli neúčinné.

Odstoupení od smlouvy je jednostranný právní úkon, který nevyžaduje souhlas druhé strany. Spotřebitel v případě sporu bude muset pouze prokázat, že odstoupení zaslal, např. předložením dodejky k dopisu, kterým spotřebitel od smlouvy odstoupil. K jednání s novým dodavatelem není třeba akceptace odstoupení ze strany stávajícího dodavatele, stačí prokazatelné odeslání na adresu sídla společnosti (doporučený dopis s dodejkou, datová schránka).

Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.

Spotřebitel může nový výměr záloh reklamovat přímo u dodavatele energií, došlo-li ze strany dodavatele ke změně ceny fixovaného produktu. V případě, že je nový předpis záloh dle názoru spotřebitele nesprávný, může jej u dodavatele reklamovat. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.), v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].

Spotřebitel by měl rovněž vést v patrnosti, zda neudělil plnou moc zprostředkovateli či zda jeho jménem nejedná na základě smlouvy jiná osoba. V současné době lze všechny tyto typy závazků vypovědět bez výpovědní doby a bez postihu. O doručování platí stejná pravidla jako u doručování dodavatelům, kteří jsou telefonicky nebo e-mailem nekontaktní.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.

Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.1.2023 11:12, před 2 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.