Počet nahlášených stížností: | 53 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, potřebuji poslat smlouvu o tom do kdy máme u Elglasu plyn a elektřinu chceme přestoupit k jinému dodavateli, protože záloha na plyn 17 300 je dost, proto jsme tam volala, psala a vůbec nekomunikuji a já potřebuji co nejdříve přestoupit skrz to aby nebyly tak vysoké zálohy a potřebuji pomoct jak to od nich dostat a smlouvu od nich žádnou nemáme byli jsme převzetí od Františkových energii
Aby mi poslali smlouvu o tom do kdy je to datum plynu a elektřiny
|
Tweet |
Cenu za energie a jiné smluvní podmínky (tedy i výši záloh) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu nebo jiné smluvní podmínky mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou). Pokud dodavatel porušil svou povinnost informovat spotřebitele o tom, že může smlouvu bez postihu vypovědět (nejpozději do 10 dnů před platností nového ceníku) nebo pokud zvýšil fixovanou cenu produktu, došlo z jeho strany k podstatnému porušení smlouvy a spotřebitel může od smlouvy odstoupit. Změny, které dodavatel spotřebiteli "oznámil" pouze novým výměrem záloh, jsou bez existence smluvního podkladu a dodržení zákonných podmínek vůči spotřebiteli neúčinné.
Odstoupení od smlouvy je jednostranný právní úkon, který nevyžaduje souhlas druhé strany. Spotřebitel v případě sporu bude muset pouze prokázat, že odstoupení zaslal, např. předložením dodejky k dopisu, kterým spotřebitel od smlouvy odstoupil. K jednání s novým dodavatelem není třeba akceptace odstoupení ze strany stávajícího dodavatele, stačí prokazatelné odeslání na adresu sídla společnosti (doporučený dopis s dodejkou, datová schránka).
Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.
Spotřebitel může nový výměr záloh reklamovat přímo u dodavatele energií, došlo-li ze strany dodavatele ke změně ceny fixovaného produktu. V případě, že je nový předpis záloh dle názoru spotřebitele nesprávný, může jej u dodavatele reklamovat. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.), v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].
Spotřebitel by měl rovněž vést v patrnosti, zda neudělil plnou moc zprostředkovateli či zda jeho jménem nejedná na základě smlouvy jiná osoba. V současné době lze všechny tyto typy závazků vypovědět bez výpovědní doby a bez postihu. O doručování platí stejná pravidla jako u doručování dodavatelům, kteří jsou telefonicky nebo e-mailem nekontaktní.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.