Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Dne 10.9 jsem společnosti El gas energy zaslala email s prosbou o snížení neúměrně vysokých záloh, které nám navýšili z 18 300,- kč na 37 150,- kč, nebo aby mi zaslali písemné vyjádření proč tyto zálohy snížit nejdou. Dodnes jsem nedostala odpověď. Dále zálohu 37 150,- kč, která má být poprvé zaplacena teď v září už dnes potřetí upomínali a přidali k tomu pokutu 500,- kč.
Předmětem stížnosti jsou neúměrně vysoké zálohy za plyn
Snížené zálohy případně dopis proč to snížit nejde, přestat zasílat upomínky o nezaplacení
|
Tweet |
Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.
Spotřebitel může nový výměr záloh reklamovat přímo u dodavatele energií, došlo-li ze strany dodavatele ke změně ceny fixovaného produktu. V případě, že je nový předpis záloh dle názoru spotřebitele nesprávný, může jej u dodavatele reklamovat. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.), v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].
Odebírá-li spotřebitel energie od dodavatele, který nemá uzavřené dlouhodobé kontrakty, platí tzv. spotové ceny, které se často mnohonásobně vyšší, než u klasických dodavatelů. Spotřebitel musí souhlasit se změnou ceny před jejím zvýšením. Nepoučil-li dodavatel spotřebitele o možnosti a podmínkách výpovědi před zdražením, jsou tyto změny vůči němu neúčinné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.