Počet nahlášených stížností: | 606 |
Z toho za letošní rok: | 66 |
Stále v řešení: | 19 |
Dne 27.2.2015 v čase 17:11 nebyla na pokladně v Kauflandu v Havlíčkově Brodě pokladní akceptováná lehce natržená bankovka v nominální hodnotě 1000,-. U bankovky je lehce natržen roh (ale zdaleka na zcela utržen). Pokladní stav bankovky konzultovala s dalším zaměstnancem (zřejmě vedoucí), který přijetí také nedoporučil. I po tom, co jsem si trval na svém, že tuto bankovku přijmout musí, jsem byl nucen zaplatit jinak - kartou.
žádám o dodržování platných zákonů. Vzniklou situaci budu řešit s ČOI a ČNB.
|
Tweet |
K problematice identifikace poškozených bankovek se vyjadřuje úřední sdělení ČNB č. 7/2014 ze dne 26. března 2014 k některým ustanovením zákona o oběhu bankovek a mincí.
1. Za celou bankovku se považuje bankovka, které chybí část nebo části okraje, a to potištěného nebo nepotištěného, pokud
a) nechybí více než polovina délky žádného okraje bankovky, a zároveň
b) rozměr chybějící části okraje nepřesáhne v žádné svojí části 5 mm směrem od okraje bankovky k jejímu středu.
2. Za celou bankovku se považuje bankovka, které chybí jeden nebo více růžků, pokud v ani jednom směru od pravého úhlu, který tvoří růžek bankovky, nechybí více než 20 mm okraje bankovky.
3. Za běžně poškozenou bankovku se považuje zejména bankovka
a) natržená, bez ohledu na délku natržení a počet natržení či to, zda je natržení slepeno či nikoliv,
b) roztržená na dvě části a slepená dohromady,
c) s čárou nebo čárkou, bez ohledu na její délku či šířku, tvar a psací prostředek, který byl použit,
d) vypraná, pokud je beze změn viditelných lidským okem při použití viditelného světla, a k poškození došlo jen u ochranných prvků viditelných při použití ultrafialového záření,
e) vykazující znaky nestandardně poškozené bankovky 1), jedná-li se o nepatrné poškození nebránící dalšímu oběhu jak je popsáno v odstavci 4.
Běžně poškozené bankovky úvěrová instituce provádějící pokladní operace (dále jen "úvěrová instituce") vyměňuje podle § 6 odst. 1 písm. b) zákona a při jejich předávání České národní bance (dále též "ČNB") postupuje podle čl. II.
4. Za nepatrné poškození nebránící dalšímu oběhu se považuje u bankovky
a) jejíž obrazec je nečitelný nebo deformovaný, u bankovky popsané, pomalované, potištěné a poškozené biologickým nebo jiným materiálem takové poškození, kdy byla poškozena pouze lícní nebo pouze rubová strana bankovky,
b) obarvené poškození průhledné, při kterém je rozeznatelný obrazec i některé ochranné prvky bankovky a lze určit pravost a platnost bankovky, a poškození neprůhledné pouze na lícní nebo pouze na rubové straně bankovky,
c) odbarvené takové odbarvení, které umožňuje rozeznat obrazec i některé ochranné prvky bankovky a lze určit pravost a platnost bankovky,
d) proděravělé proděravení jiné než úřední znehodnocení bankovky pěti nebo šesti otvory stejné velikosti rovnoměrně rozmístěnými po její ploše nebo malými otvory tvořícími nápis SPECIMEN,
e) ohořelé poškození, u kterého nedošlo ke zmenšení plochy od obvodu bankovky směrem k jejímu středu; zejména bankovka propálená a bankovka zahnědlá působením tepla není považována za bankovku ohořelou,
f) poškozené biologickým materiálem poškození rostlinnými nebo živočišnými tuky, jako je mastná skvrna nebo zamaštění či prosáknutí části nebo celé plochy bankovky olejem.
5. Rozdíly mezi jednotlivými druhy poškození bankovek jsou uvedeny v grafickém vyobrazení, které je uveřejněno na internetové stránce ČNB.
Běžně poškozené bankovky má společnost povinnost vyplývající ze zákona č. 136/2011 Sb, o oběhu bankovek a mincí, přijmout a nevracet je zpět do oběhu, pokud jsou celé; pokud nejsou celé, mohou je odmítnout.
Vážený zákazníku,
děkujeme za Váš podnět.
Rádi bychom ho s Vámi dořešili k Vaší spokojenosti. Nebude-li Vás to obtěžovat, kontaktujte nás prosím na naší bezplatné zákaznické lince 800 165 894 nebo e-mailem na service@kaufland.cz.
Zákaznické centrum, Kaufland Česká republika v.o.s.
Vzhledem k tomu, že spotřebitel již nevyužil možnosti reagovat, prosíme o doplnění informací o tom, v jaké fázi se stížnost nachází. Pokud spotřebitel nezašle doplňující informace do týdne, budeme nuceni stížnost uzavřít.
Hodnocení: