Společnost


Nano Green s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#61127Svévolné zvýšení zálohy za el. energii za účelem zadržení státní podpory na celý tento roku

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 12 dnů 12 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
06.10.2022, před 2 lety

Helena Svatošová

Znění stížnosti

Dodavatel Nano Green mi pro účely vyčerpání státní podpory zvýšil zálohu za nadcházející měsíc tak, aby ji jednorázové vyčerpal. Tato částka je cca trojnásobek me bezne zálohy.
Domnívám se, že je minimálně neférové když si takto že státní podpory bezúročné vylepšuje cash flow a navíc jde proti smyslu podpory - zátěž spotřebitelů se nezlepší, neboť budou muset platit další měsíce extra zálohu.

Energetický zákon (zákon č. 458/2000 Sb.) v ustanovení § 11 odst. 6 uvádí: "Držitel licence na výrobu elektřiny, obchod s elektřinou, výrobu plynu nebo obchod s plynem nebo dodavatel tepelné energie stanoví zálohové platby na dodávku elektřiny, plynu nebo tepelné energie nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období."tj. že zákon tedy jasně hovoří o tom, že zálohy jsou stanoveny dle "důvodně předpokládané spotřeby".

Energetický regulační úřad, který je dozorovým orgánem v oblasti energetiky na svých webových stránkách k problematice stanovení zálohových plateb uvádí následující: "V praxi dodavatel počítá spotřebu domácnosti za předchozí období. Spotřebu následně vynásobí aktuální cenou energie, která odpovídá smlouvě uzavřené mezi spotřebitelem a dodavatelem. Vyšší cenu může dodavatel zohlednit pouze v případě, kdy je znám její budoucí nárůst, např. pokud již oznámil zvýšení ceny nebo spotřebiteli končí fixace ceny apod." (Blíže Pravidla pro výpočet záloh: https://www.eru.cz/jak-si-zkontrolovat-zalohy-na-energie).

K žádné takové změně nedošlo, nebo minimálně nebyla žádným způsobem zdůvodněna.

Zde je odkaz na webové stránky Energetického regulačního úřadu, který ve svém článku hovoří o účelovém zvyšování záloh. Článek je sice z roku 2018, ale na tuto situaci se stále uplatní: https://www.eru.cz/eru-varuje-pred-ucelovymi-zmenami-v-zalohovych-platbach-za-energie.

Na mou výzvu, aby zálohu takto nezvyšovali, res. nesouhlas, uvedli, že na to mají právo a odmítli to.


Produkt

Smlouva na dobu neurčitou, ceny energie již jednostranně dodavatel navázal na spotový trh (smlouva mu umožňuje).


Požadované řešení

Náprava praxe nejen v mém případě. Tímto způsobem komplikuje situaci mnoha klientům, kterým takto odjímá účinnost státní pomoci.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.10.2022 16:09, před 2 lety

Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Protože dodavatel snížení neumožnil a neodůvodnil zvýšení záloh, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad (viz níže).

Dle informací od Energetického regulačního úřadu to vypadá, že společnost převádí většinu svých zákazníků z běžných či fixovaných produktů na spotové ceny. Způsob stanovení ceny přitom často mění společnosti jednostranným oznámením, podobně jako by šlo o prostou úpravu ceníku, takový postup však může být v rozporu s dosavadním zněním zákona dle ERÚ.

Vše je tedy otázkou původní smlouvy, zda takto výraznou změnu dodavateli výslovně umožňuje. Dalo by se říct, že dodavatel nabízí smlouvu úplně novou, a to nemůže bez souhlasu a dohody se spotřebitelem. Jedná se tedy o změnu neúčinnou a spotřebitel se vůči takovému oznámení ze strany dodavatele musí ohradit a uvést, že změnu považuje za neúčinnou.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
6.12.2022 09:58, před 2 lety

Vážená paní Svatošová,
ohledně toho, jak je specifikována státní podpora formou tzv. "úsporného tarifu". Zde uplatnění vládní pomoci bylo nastaveno tak, že v případě fixních cen se částka rozúčtuje do záloh, na které vliv spotový trh nemá. Od října 2022 máte u Vaší smlouvy spotový produkt a cena dle předpokladu (tzv. futures) měla být vyšší, a proto se uplatnila v rámci jednoho měsíce celá. Vždy se pracuje s předpokladem roční spotřeby, kterou o vás eviduje distributor. My v rámci aplikace TDD na rozpad pro konkrétní měsíc pouze provedli přepočet odhadované měsíční spotřeby a ceny na burze. Kompletní výpočet a přehled všech vstupů do výpočtu záloh jsme Vám uvedli v e-mailu.
Platba je zaúčtována a v rámci vyrovnání doporučujeme, abyste si k 31. 12. 2022 nahlásili odečet elektroměru a zajistíme vyrovnání všech závazků v rámci spotřeby a uplatněných plateb do záloh.
Děkuji za pochopení.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.4.2023 12:33, před rokem

Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.