Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
na e-shopu Alzy jsem si koupila kulmofén Dyson Airwrap Complete a osobně jsem si ho vyzvedla v sobotu 24. 9. 2022 na provozovně v Karlových Varech. Doma jsem rozbalila kartonovou krabici, ve které byla vložená originální papírová krabice s fénem, celý fén je pak uložen v krásném pouzdře. Pouzdro, fén ani nástavce už nejsou vložené do žádného dalšího obalu (kromě různě seskládaných papírových „krabiček“, které zajišťují nástavcům jejich přesné místo v pouzdře) a je tedy možné ho začít hned používat.
Po rozbalení kulmofénu Dyson Airwrap Complete jsem zjistila, že mi nevyhovuje délka nástavců a využila jsem v aplikaci Alza.cz možnost zboží vrátit, protože jsem se domnívala, že tato možnost se vztahuje na odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů. Druhou možností, kterou společnost Alza v aplikaci nabízí, je přímo reklamace.
Překvapilo mě, že jsem od Alzy obdržela e-mail „Informace o zaznamenání případu AVRA22864999“, s oznámením, že můj případ zaevidovali k vyřízení a že si mám na pobočce vytisknout „reklamační formulář“.
Ani na pobočce mě zaměstnankyně neupozornila na to, že možná dělám něco špatně, přestože jsem chtěla vrácení zboží provést u pultu, kde se ona nacházela. Mluvila jsem s ní o tom, že jsem si zboží objednala, zjistila, že mi nevyhovuje, proto ho vracím (po dvou dnech) a v podstatě obratem jsem si u Alzy objednala to samé zboží ve verzi Dyson Airwrap Complete Long (s delšími nástavci). Chtěla jsem původní zboží vrátit, v zákonné lhůtě, a převzít nově objednané. Bylo mi řečeno, že takto to na pobočce nefunguje, musím ho vrátit u pultu s reklamacemi (!) a nově objednané zboží znovu zaplatit. Peníze za vrácený kus mi budou později zaslané dobropisem. Bohužel ani toto pro mě nebyla dostatečná výstraha.
Zboží jsem vrátila u reklamačního pultu a nově objednané zaplatila. (V tuto chvíli má Alza.cz ode mě zaplacené oba kusy kulmofénu, jeden mám doma, druhý leží na pobočce v Karlových Varech, protože ho vracím a nevidím důvod ho z „reklamace“ vyzvedávat.)
A jaké bylo moje překvapení, když mi ten samý den (v pondělí 26. 9. 2022 večer) přišlo oznámení, že moje REKLAMACE je zamítnutá. A zarážející byl i důvod:
Reklamace se zamítá z hygienických důvodů. Reklamované zboží a/nebo jeho součásti jsou znečištěné nebo nesplňují základní předpoklady pro hygienicky bezpečné předání zboží k servisnímu zásahu.
Začala jsem tedy zjišťovat, kde nastala chyba, proč reklamace, když jsem zboží vracela…
Ověřila jsem si, že Alza.cz opravdu umožňuje vrátit zboží bez udání důvodů ve lhůtě 14 dnů. Proto jsem sepsala žádost na odstoupení od kupní smlouvy, se kterou jsem se osobně chystala zajet na pobočku v Karlových Varech. Myslela jsem si, že jsem chybovala, když vrácené zboží eviduje Alza jako reklamované a nikoliv jako vrácené v zákonné lhůtě.
Zároveň jsem u hledání informací narazila na identický případ, který s Alzou řešila zákaznice M. J. dne 1. 2. 2022 a která se v této záležitosti obrátila na dTest. I ona dostala od Alzy informaci o zamítnuté REKLAMACI, přestože zboží vracela v zákonné lhůtě 14 dnů, a shodoval se i důvod, který Alza v zamítnutí sdělila (lze dohledat mezi vašimi případy).
Sepsala jsem tedy průvodní dopis k žádosti o odstoupení od kupní smlouvy, zmínila v něm případ řešený s p. Janíkovou a vše jsem odeslala e-mailem 27. 9. 2022. Společnost Alza mi potvrdila přijetí dotazu pod číslem CCT 19309206. Uplynul týden, během kterého jsem na e-mail dostávala opakované informace o tom, že mám na výdejně připravené zboží ze zamítnuté reklamace. Ale odpovědi na dotaz CCT 19309206 jsem se nedočkala. Proto jsem v pondělí 3. 10. volala na zákaznickou linku – můj dotaz prý předají odpovídajícímu oddělení. Ve středu 5. 10. jsem na zákaznickou linku volala opět. Můj dotaz dosud nebyl zpracován, ale opět jsem dostala příslib brzkého vyřízení. Ve čtvrtek jsem na e-mail dostala další informaci o tom, že moje REKLAMACE AVRA22864999 byla zamítnuta a mám si na pobočce vyzvednout zboží.
Obratem jsem tedy poslala e-mail, že neřeším REKLAMACI AVRA22864999, ale odstoupení od smlouvy v zákonné 14 denní lhůtě evidované pod číslem CCT 19309206.
Konečné vyjádření Alzy je toto:
Dobrý den,
kontaktuji Vás na základě řešené situace ohledně odstoupení od kupní smlouvy pod označením AVRA22864999.
Velice se omlouvám za způsobené nepříjemnosti, v tomto případě se jedná o situaci, ve které pod označením "reklamace" lze chápat i případ se žádostí o odstoupení od kupní smlouvy.
Rozdíl je zde ve způsobu, jakým jste byla o zamítnutí informována, kde se skutečně jeví případ jako standardní reklamace.
Zde bylo zjištěno, že se jedná o chybu pracovníka příjmu reklamací, která se však projevovala pouze ve formě textu ohledně zamítnutí, na výsledné rozhodnutí to tak vliv nemělo.
Z tohoto důvodu tedy bohužel zůstává vyrozumění stejné - jelikož se jedná o typ zboží, které podléhá hygienické ochraně, nelze od kupní smlouvy odstoupit po rozbalení, jak je uvedeno v našich podmínkách.
V případě dalšího dotazu nás neváhejte kontaktovat.
Přeji krásný den.
M. V. - Alza.cz
Specialista zákaznického centra junior
Nesouhlasím se způsobem, jakým Alza.cz přistupuje k odmítnutí zákonné možnosti spotřebitele odstoupit ve 14 denní lhůtě od kupní smlouvy bez udání důvodů. Rozhodně si nemyslím, že se jedná o typ zboží, které podléhá hygienické ochraně, protože jeho součástí není takový obal, který by byl utěsněný a který bych musela jakkoliv narušit. Na faktuře ani na pokladním (záručním) listu vytištěném na pobočce nevidím jakékoliv upozornění na to, že by se mohlo jednat o typ zboží, kterého by se případná možnost zamítnutí vrácení z hygienických důvodů týkat mohla. Myslím, že tím by si Alza.cz mohla ušetřit spoustu času s vyřizováním reklamací/vracení zboží. Na jiných e-shopech jsem se s tím například setkala (u spodního prádla apod., což je i z pohledu zákazníka logické).
Obracím se proto se žádostí o pomoc na vaši poradnu, protože kromě zmiňované stížnosti p. J. vidím, že ten samý případ řešil nedávno i další zákazník Alzy, p. T. S. (evidovaný na vašich stránkách pod. č. 60664). V obou případech Alza přehodnotila svůj verdikt a oběma nakonec peníze vrátila.
Děkuji Soukupová Marcela
Kulmofén Dyson Airwrap Complete HS05 stříbrná/měděná, cena 13 290 Kč.
Akceptace odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží v zákonné 14 denní lhůtě bez udání důvodů a vrácení peněz.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Občanský zákoník v § 1820 odst. 1 písm. f) přímo ukládá prodejci povinnost informovat spotřebitele o této možnosti včetně informace o postupu pro uplatnění tohoto práva, jakož i poskytnutí formuláře pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanoví prováděcí předpis. Nesplní-li prodejce povinnost dle § 1820 odst. 1 písm. f) občanského zákoníku, může spotřebitel odstoupit od smlouvy do jednoho roku a 14 dnů od převzetí zboží.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně. Česká obchodní inspekce jako příklady takových výjimek z práva na odstoupení z hygienických důvodů uvádí např. balené potraviny nebo zubní kartáček.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, paní Soukupová,
ověřoval jsem postup při řešení Vašeho odstoupení od kupní smlouvy s označením ***. Bylo zjištěno, že se jedná o produkt z kategorie zboží, které není možné – z hygienických důvodů – po rozbalení vrátit. Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky.
Je mi to líto.
S úctou
Standa z Alza.cz
Dobrý den,
dovoluji si upozornit společnost Alza, že neřeším případ označený ***, ale ***.
Prosím společnost Alza o vyjádření, jak se liší moje vrácení zboží v zákonné lhůtě 14 dnů bez udání důvodů od vámi uznaných stížností týkajících se úplně stejného předmětu ve mnou zmiňovaných konkrétních případech, které spotřebitelé také řešili přes tento portál.
Prosím také o jasnou specifikaci, který konkrétní obal od kulmofénu Dyson Airwrap Complete, je v případě jeho koupě považován za hygienický a jak konkrétně je tento obal uzavřený.
Děkuji Soukupová Marcela
Děkujeme stranám za reakci. Označení případů jsme přesunuli do referenčních údajů.
Jak jsme již uváděli dříve u podobných stížností, podmínky pro uplatnění výjimky dle § 1837 písm. g) občanského zákoníku jsou následující:
1) spotřebitel vyňal zboží z obalu, přičemž dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/), a zároveň
2) z hygienických důvodů není možné zboží vrátit zpátky, přičemž je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.
Jde o podmínky stanovené kumulativně, což znamená, že pro uplatnění výjimky z práva na odstoupení musí být splněny obě. Není-li splněna byť jen jedna z nich, nárok na odstoupení od smlouvy spotřebiteli nezaniká.
Je jasné, že zboží spotřebiteli přišlo v obalu, otázkou však je, zda se jedná o takový obal, jaký je specifikován výše (dle stanoviska České obchodní inspekce). Dle našeho názoru však není splněna především druhá podmínka, neboť vyložíme-li pojem 'hygienické důvody bránící vrácení zboží' restriktivně, nelze dojít k tomu, že vrácení kulmofénu (i vzhledem k obrovským teplotám, při nichž je užíván) brání nějaký hygienický důvod.
Jedná se však o náš nezávazný právní názor, přičemž jiné orgány (jako například Česká obchodní inspekce), mohou být názoru odlišného.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se mohla vyjádřit k reakci spotřebitelky a také k výše uvedenému.
Dobrý den, děkuji Vám za Vaši zprávu a za vyjádření.
Po důkladném ověření jsme případ odstoupení od kupní smlouvy přehodnotili a finanční prostředky jsme paní Soukupové k dnešnímu dni odeslali, na bankovní účet. Může je tedy očekávat maximálně do 3-5 pracovních dnů.
Za celou situaci se omlouvám a prosím o informaci, zda-li je tímto možné spor uzavřít.
Děkuji, S pozdravem Veronika, Alza.cz, oddělení péče o zákazníky.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.