Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Společnost Elgas Energy s.r.o. převzala dodávky plynu a elektřiny (odběrová místa na adrese ***) po dodavateli Moravská plynárenská s.r.o. ke dni 12. 4. 2022. Ukončení dodávek firmou Elgas Energy s.r.o bylo následně realizováno k 1. 7. 2022 (plyn) a 15. 7. 2022 (elektřina).
Ještě k datu 24. 8. 2022 ale nebylo dodáno vyúčtování dodávek realizovaných ještě i v roce 2021 původním dodavatelem - firmou Moravská plynárenská, ani aktuální vyúčtování firmou Elgas po převzetí všech závazků po Mor.plynárenské (ani písemně ani elektronicky).
24. 8. 2022
odeslána Českou poštou "Výzva k vystavení vyúčtování dodávek plynu a elektřiny" (vč. chronologického detailního popisu situace) - doporučeně, k dispozici potvrzení České pošty o převzetí zásilky - bez odezvy
14. 9. 2022
stejný dokument odeslán elektronicky (v podstatě urgence Výzvy) s upozorněním odeslanou na písemnou zásilku jako "Žádost o zpětnou vazbu zaevidování Výzvy a o okamžité vyřešení nastalé situace"
29. 9. 2022 - doručena (pouze elektronicky) obě vyúčtování:
odběr plynu:
- fakturované období 10. 11. 2021 - 30. 6. 2022 (pokrývá celé mnou požadované období)
- datum vystavení 26. 7. 2022, datum splatnosti 9. 8. 2022 - tj. před datem Výzvy i
Urgence
- fakturovaná částka 27.022,- Kč však nezaúčtovává zálohy hrazené v období, kdy byla
dodavatelem předchozí firma Moravská plynárenská (10.11.2021- 15.4.2022), t.zn. Elgas
si účtuje za služby, které nerealizovala. Zálohy byly prokazatelně hrazeny na účet Moravské
plynárenské.
odběr elektřiny:
- fakturované období 21. 4. 2022 - 15. 7. 2022 - dosud chybí dvě další požadovaná období
(19. 1. 2021 – 15. 1. 2022, 1. 2. 2022 – 20. 4. 2022.)
- datum vystavení 29. 9. 2022, datum splatnosti 6. 10. 2022 - tj. po datu Výzvy i
Urgence (rozpor s datem vystavení faktury za plyn - obě jsme žádali a urgovali stejný
den)
- také zde je nesoulad s účtováním záloh - částka (nedoplatek 548,-) ale není tak vysoká,
vyúčtování totiž zahrnuje pouze krátké období, kdy dodával Elgas.
Mám tedy oprávněnou obavu, že pokud pošlou i další požadovaná chybějící vyúčtování
(1/2021 až 4/2022), objeví se opět velmi vysoké částky.
3. 10. 2022
odeslán Českou poštou i elektronicky velmi detailní rozbor situace se všemi dokumenty (doklady SIPO), které potvrzují, že zálohy byly vždy řádně hrazeny na stále stejný účet Moravské plynárenské, s.r.o. (dle Smlouvy) a pak od 4/2022 na účet Elgas, s.r.o.
K dnešnímu dni jsem neobdržela žádné potvrzení přijetí dokumentů, pouze písemně byla dnes ale doručena z Elgas, s.r.o. Výzva k uhrazení vyúčtování za plyn (27.022,- Kč) - v podstatě upomínka výše zmíněné faktury (datum splatnosti 9. 8. 2022). V podstatě se mou výzvou/stížností/žádostí, která je podložena doklady vůbec nikdo nezabýval.
Z mého pohledu se jedná o neoprávněné obohacení se firmou Elgas s.r.o., protože požaduje úhradu na svůj účet za služby (dodávky elektřiny a plynu), které ve fakturovaném období sama neposkytovala. Dodávky plynu by byly takto hrazeny 2x (zálohové platby na účet Moravské plynárenské + účtovaná platba za celé období na účet Elgas Energy).
K dispozici mám (a poskytla jsem firmě Elgas) všechny doklady o úhradě záloh, navíc i stavy elektro- a plynoměrů (vždy k počátku kalendářního měsíce). Lze tedy provést dosti přesné vyúčtování požadovaných období, kdy byla dodavatelem Moravská plynárenská, s.r.o., která komunikaci se zákazníky dlouhodobě nevěnovala patřičnou pozornost (viz moje stížnost z 14. 3. 2022 – stále v řešení).
Dodavatel Moravská plynárenská, s.r.o. zřejmě předal nástupnické organizaci Elgas Energy s.r.o. dokumentaci nekompletní a ve značně neuspořádaném stavu. Tato skutečnost ale nesmí vést k poškození zákazníka/odběratele ve smyslu vystavení chybného vyúčtování.
Požaduji:
1) Dofakturování elektřiny pro všechna požadovaná období a správné zaúčtování všech uhrazených zálohových plateb
2) Revizi a následnou správnou fakturaci dodávky plynu (10. 11. 2021-1. 7. 2022) se správným zaúčtováním všech uhrazených záloh
3) Vystavení aktualizovaných faktur s aktualizovaným datem a tomu odpovídajícímu datu splatnosti.
Jana Řeháková
1) Dofakturování elektřiny pro všechna požadovaná období a správné zaúčtování všech uhrazených zálohových plateb
2) Revizi a následnou správnou fakturaci dodávky plynu (10. 11. 2021-1. 7. 2022) se správným zaúčtováním všech
uhrazených záloh
3) Vystavení aktualizovaných faktur s aktualizovaným datem a tomu odpovídajícímu datu splatnosti.
|
Tweet |
S ohledem na již řešené stížnosti ID 57616 a ID 56384 se vyjádříme pouze k novým skutečnostem.
Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.), v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].
V rámci vyřízení reklamace se musí dodavatel zabývat spotřebitelem namítanými skutečnostmi a spolehlivě nároky spotřebitele vyvrátit.
I vyúčtování, které nebylo dodáno lze reklamovat.
Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti spotřebitele nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Ovšem podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude vám neoprávněně fakturovaná částka vrácena.
Podání návrhu k ERÚ na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.