Počet nahlášených stížností: | 15 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, jmenuji se Maryna Dobrovolska. 21. června jsem si přes Marketplace objednala telefon iPhone XS, 64 GB, Space Gray (používaný) za cenu 4 360,- se zárukou 24 měsíců. Platila jsem na dobírku přes Českou poštu. 27. června mi dodali telefon, přímo při převzetí jsem ho nemohla prohlédnout. Až doma jsem zjistila, že se nejedná o model telefonu, který jsem si objednala. Jednalo se však o iPhone SE, 256 GB, 2020. Tento telefon nešel ani nabít, ani zapnout. Tak jsem napsala prodejci, a ten odpověděl, že všechny problémy a nejasnosti je potřeba řešit přes email reklamuji@email.cz. Společnost: itradePhone s.r.o Lidická 700/19, 60200 Brno. Napsala jsem na email a odpověděli mi, že se omlouvají za chybu a poprosili mě, abych jim poslala telefon na jejich adresu, uvedla svůj email a vyplnila záruční list, do něho vepsala důvod vrácení, své údaje a číslo bankovního účtu pro případ vrácení peněz. Telefon a záruční list jsem odeslala 30.června. 2. července jsem dostala od společnosti uvědomění, že telefon přijali a že mi během 30 dní bude odeslán buď správný typ telefonu, nebo mi nejpozději do 2. srpna budou vráceny peníze. Za měsíc, tedy 2. srpna, se připomínám emailem ohledně toho, jak jsme se domluvili. Společnost mi odpověděla, že typ telefonu, který jsem si objednala, nemají, a proto mi posílají kopii smlouvy o ukončení našeho vztahu a o vrácení peněz. Prosí vyplnit tento formulář a odeslat jim ho Českou poštou na jejich adresu. To jsem udělala 8. srpna. Dne 11. srpna mi společnost poslala odpověď, že 10. srpna přijali moji smlouvu o ukončení našeho vztahu, a že podle zákona mi do 14 dní, tj. nejpozději do 24.8., vrátí peníze na můj účet. Do 24.8. (včetně) mi peníze na účet nepřišly. Znovu se mi omlouvají a prosí, abych počkala, protože z technických důvodů a z důvodu čerpání dovolené nemohou peníze vrátit. Peníze budou vráceny v týdnu od 5.9.2022 do 11.9.2022. Dne 26. srpna jsem byla na policii, ale protože v jednání společnosti prozatím nebylo žádné trestné jednání, poradili mi, abych se obrátila právě na vás. Prosím, zda byste mohli prověřit tuto společnost, protože toto jednání mi přijde jako podvod. Telefon jsem chtěla koupit synovi, nyní však nemáme ani telefon, ani peníze.
Chci vrátit peníze alespoň za telefon samotný. částku 3735 Kč. (625 Kč bylo vráceno s uvedením chyby)
|
Tweet |
V tomto případě došlo ze strany spotřebitele k odstoupení od smlouvy. Peníze měli být navráceny, jak sama společnost uvedla, do 14 dní od odstoupení a to bez ohledu na technické důvody či čerpání dovolené společnosti.
Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. V tomto případě ovšem došlo k odeslání telefonu dne 30. června (2. července společnost přijala telefon), tedy není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: itradePhone s.r.o Lidická 700/19, 60200 Brno.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.