Počet nahlášených stížností: | 38 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
u společnosti Lama energy jsem měl fixovanou cenu elektřiny do roku 2024. Letos v červenci jsem obdržel dopis s informací, že se mění VOP. Jednou ze změn bylo i možné navýšení fixované ceny. Pokud bych se změnou nesouhlasil, mohl jsem odstoupit od smlouvy. V té době už byla ale situace na trhu s energiemi taková, že kdybych tak učinil, bylo by to pro mne finančně nevýhodné, všichni dodavatelé už nabízeli podstatně vyšší ceny, a proto jsem u Lama energy nadále zůstal. Teď ale přišel nový ceník s absolutně nejvyšší cenou na trhu a tak jsem dal firmě vale a odešel jinam. Chápu, že si Lama změnu ceníku obhájí tím, že ji to právo dávají nové VOP, se kterými jsem nemusel souhlasit a mohl jsem od smlouvy odstoupit. Mě ale zajímá: i kdybych od smlouvy odstoupil už po obdržení dopisu o změně VOP, stejně bych prodělal. Nemám tedy nárok na kompenzaci? Kdybych před rokem podepsal smlouvu např. s ČEZEM, fixovanou cenu bych měl dál.
Děkuji za odpověď
Lama energy EXCLUSIVE
Kompenzace
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Ani změna obchodních podmínek tedy neopravňuje dodavatele ke změně cen, které byly sjednány jako fixní. Spotřebitel by tak mohl požadovat pouze dodávání za původní cenu. Domníváme se však, že na kompenzaci nárok nemá.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.