Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
V průběhu posledních dvou týdnů proběhlo neoprávněné stržení částky - 198 Kč jakoby za služby servisu, který vidím poprvé - Solingo. O2 se mě nezeptalo a nepoprosilo ověřit smskou toto stržení z mého učtu. Osobní návštěva pobočky nebyla užitečná, jelikož mi jen bylo oznámeno, že platební infrastruktura O2 funguje na principu, který umožňuje různým společnostem stržení peněz bez vyžádání souhlasu ze strany uživatele. Takže ať s tím jdu na policii, jelikož O2 jen zprostředkuje takové operace.
Na policii kvůli takové částce určitě nepůjdu, ale zvažuji změnu operátora, protože jsem šokovaný z toho, že se tato situace vůbec stala, že O2 nechává běžet podvody. Když jsem zavolal na výpovědní oddělení O2, bylo mi slíbeno, že tato situace již neopakuje, protože mi zablokovali internetové platby. Také objasnili, že z mé strany souhlas byl získán, ale takovým způsobem, že jsem to nezaregistroval očima, takže skrz webové stránky či mobilní aplikace.
Zní to určitě logicky, nicméně dle toho, co teď vidím na webech, je mi jasné, že nejsem první, nicméně O2 s tím nic neděla, pouze vysvětluje, proč se to děje. Zároveň je děsivé, že O2 má to Solingo stále na seznamu obchodníků, kterým je povoleno trhat peníze z účtů zákazníků (https://www.o2.cz/osobni/-a106113?field=data). Další věc je ta, že nejsem úplně v klidu, když chápu, že mi sice znemožnili internetové platby, což znamená, že již nic neplatím, jenže závazek v podobě předplatného stále existuje, takže dostávám jednou za týden smsku, že se za něco nepovedlo zaplatit. Pravděpodobně policie po mně nepůjde, jenže teoreticky tato možnost existuje, že neznáma společnost někde shromažďuje počet dluhů ode mne.
Pamatujte si, že toto zprostředkovalo O2.
Předplatné od Solingo
O2 alespoň musí vyloučit Solingo ze svého seznamu obchodníků, kterým je povoleno trhat peníze z účtů zákazníků
|
Tweet |
Spotřebitel je povinen platit pouze za služby, které si prokazatelně objednal. Žádá-li společnost zaplacení údajné dlužné částky, musí také prokázat, že k tomu má právní důvod. Důkazní břemeno ohledně objednání služby nese společnost - ta musí prokázat, že k objednávce došlo a zároveň také to, že nějakým způsobem plnila (vykonávala to, za co jí spotřebitel platil). V případě, že by byla platba stržena bez právního důvodu, jednalo by se pravděpodobně o bezdůvodné obohacení.
O bezdůvodné obohacení se jedná, zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Pokud prodávající požaduje platbu za službu, kterou spotřebiteli dodal, ačkoli si ji spotřebitel neobjednal, mohly být také naplněny znaky agresivní obchodní praktiky, jež patří mezi zakázané nekalé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitel by v takovém případě mohl žádat náhradu škody, která mu vznikla v souvislosti s porušením zákonné povinnosti ze strany prodávajícího.
Je možné kontaktovat operátora s žádostí o zablokování těchto plateb, jak zde již bylo učiněno. Tím však nemusí dojít k zániku závazku (v případě že závazek vznikl). Často platí, že při zablokování plateb dojde ke zrušení služby, avšak doporučujeme kontaktovat přímo společnost, protože by mohlo dojít k situaci, kdy bude spotřebiteli narůstat dlužná částka.
Užitečné informace nalezne spotřebitel taktéž na webové adrese: http://www.platmobilem.cz/pro-verejnost/co-je-to-plat-mobilem.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
zde se jedná o formu online předplatného.
O2 v tomto případě je pouze zprostředkovatelem platby a nikoli její příjemce. Reklamaci platby je tak zapotřebí řešit přímo s poskytovatelem, u kterého byla platba provedena. Kontakty na poskytovatele naleznete přímo zde https://www.o2.cz/osobni/-a106113?field=data
Zadáním blokace plateb přes internet nedochází ke zrušení již stávajícího předplatného. Proto je také vhodně s poskytovatelem řešit zrušení tohoto předplatného.
S pozdravem
Kreuziger Jakub
Guru pro Social Media, O2
Moje stížnost se netýká jen zrušení předplatného anebo mého zmatku a nepochopení, jak se to stalo. Na internetu jsou desítku stížností, že došlo k neporaněnému strhnutí peněz z jejích účtů přímo od tohoto obchodníka, přitom zprostředkovává to O2. Moje žádost se nejprve tyká toho faktu, že O2 má toho "obchodníka" na seznamu osob, kdo je oprávněn provádět takové operace. Budu spokojen, jakmile O2 zablokuje Solingo jako poskytovatele služeb, který je oprávněn trhat peníze bez získání prokazatelného souhlasu.
Připomínám, že O2 má takový seznam obchodníků: https://www.o2.cz/osobni/-a106113?field=data
Dobrý den,
jedná se o provádění plateb pomocí Header Enrichment (HE). Pokud zákazník přistupuje do obchodu partnera připojený přes mobilní data, operátor jej identifikuje pomocí svých síťových prvků a vybraným partnerům může předat formou HE anonymizovaný referenční kód (ACR = Anonymous Customer Reference) namísto identifikačních údajů zákazníka. Zákazník si tak může objednat digitální obsah či službu bez nutnosti prozrazovat partnerovi své telefonní číslo, které tak po celý proces platby zůstane vůči partnerovi utajeno. Operátor zákazníka pomocí ACR identifikovat umí, partner nikoli; ACR mu slouží pouze jako reference na anonymního zákazníka a jen pro účely provedení platby. Nejde o přeskakování potvrzení platby. Jde o propracovaný mechanismus, který má za cíl ochránit citlivá data – v tomto případě telefonní číslo zákazníka – před zneužitím třetími stranami. Objednávací proces je navíc pro zákazníka snazší a rychlejší.
Jedná se o systém, který se povoluje pouze vybraným partnerům. Nejedná se tak o nic neobvyklého.
Řešením je zde tak případná reklamace částky u daného poskytovatele a zrušení již aktivního předplatného.
S pozdravem
Kreuziger Jakub
Guru pro Social Media, O2
Jak bych vás opravdu rád požádal vysvětlit, proč není Solingo aktuálně zablokovaný, jako poskytovatel služeb oprávněný využívat služeb platby přes internet. Aktuálně to vypadá tak, že na internetu jsou desítky stížností, jenomže O2 nechává Solingo zneužívat své zákazníky.
Dobrý den,
provedli jsme ověření společnosti Solingo (Infinite Plus SAS) a nenalezli jsme pochybení na straně poskytovatele či agregátora, pod kterým tyto služby běží.
Nadále platí vyjádření, že pokud si přejete reklamovat částky stržené za služby tohoto poskytovatele, můžete tak učinit přes kontakty uvedené zde https://www.o2.cz/osobni/-a106113?field=data.
Pokud byste si přál detailnější prověření, doplňte nám telefonní číslo, na kterém došlo k objednání předplatného, do sekce neveřejných údajů.
S pozdravem
Kreuziger Jakub
Guru pro Social Media, O2
Hodnocení:
Komentář: Ze strany Solingo mi byla vrácena neoprávněně stržená částka 198 Kč a také byly poskytnuty důkazy, že:
1. Solingo již mě nepovažuje za svého zákazníka čili došlo ke zrušení předplatného a neobnoví se
2. Nemám žádné závazky vůči Solingo čili nikde nevznikají dluhy, o kterých bych nyní nevěděl
Platby přes internet také byly zablokovány, takže prý již nedojde k přihlášení ke službám jiných společností.
Tuto stížnost ale nepovažuji za úspěšně vyřešenou, jelikož primárním cílem bylo navést společnost O2 směrem k řešení vyloučit Solingo ze seznamu obchodníků O2, aby již nedocházelo ke stržení peněz z účtů dalších lidí (uvedl jsem to hned v obsahu stížnosti).
Guru pro Social Media společnosti O2 Kreuziger Jakub napsal, že bylo provedeno ověření společnosti Solingo (Infinite Plus SAS) a nebylo nalezeno pochybení na straně poskytovatele či agregátora, pod kterým tyto služby běží.
Z důvodů, že nepracuji v O2, nemohu hodnotit kritéria pro vyhodnocení obchodníků, kterým je ze strany O2 povoleno přihlašovat zákazníky ke svým službám prostřednictvím plateb přes internet. Takže ze své strany pouze znovu řeknu, že mobilní operátor O2 zprostředkoval přihlášení mého telefonního čísla k službám společnosti, která nezískala mého prokazatelného souhlasu. Bohužel nejsem v této situaci sám. Uvedu některé odkazy, kde jiní lidé mluví o tom, co jsem také musel řešit já:
-------------------------------------------
"Solingo - neoprávněné stržení peněz přes vyúčtování mobilního operátora O2"
https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/61516/solingo-neopravnene-strzeni-penez-pres-vyuctovani-mobilniho-operatora-o2?orderBy=4
"O2 účtuje 99 Kč každý týden"
https://www.poradte.cz/spolecnost/75920-o2-uctuje-99-kc-kazdy-tyden.html
"Mají platit, přitom si prý nic neobjednali. Na pozadí je firma z Malty"
https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/gamemine-malta-mobilni-hry-platba-treti-strane-o2.A190529_120418_mobilni-operatori_LHR
"Muzete mi vysvetlit co ma tohle znamenat?..."
https://m.facebook.com/o2cz/posts/5758376197534262/
"Faktura a neoprávněná fakturace od DIMOCO Europe a ComGate Payments a.s."
https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/56968/o2-faktura-a-neopravnena-fakturace-od-dimoco-europe-a-comgate-payments-a-s
"Po marných pokusech dovolat se právního vztahu zákazníka s obchodníkem se vás musím veřejně zeptat..."
https://www.facebook.com/o2cz/posts/554568447915089/
-------------------------------------------
Rád bych poděkoval webu vasestiznosti.cz za poskytnuti platformy pro vyřešení této situace. Tímto bych stížnost uzavřel