Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
na Alza.cz jsem zakoupil LED "chytré" žárovky Philips Hue, v balení byly 4 ks. Po krátké době používání jsem reklamoval jednu žárovku. Už při reklamaci jsem uvedl, že bych si rád zbylé žárovky ponechal a vyměnil pouze tu jednu. Na konci zákonné lhůty byla reklamace uznána s tím, že mi budou vráceny peníze a je potřeba odevzdat zboží i s kompletním příslušenstvím. Nefunguje pouze 1 žárovka ze 4, proto jsem požadoval kompenzaci ve výši jedné čtvrtiny z ceny produktu a informoval jsem, že mi stačí kompenzace v podobě kreditu/poukázky/slevy, kterou uplatním na další nákup na Alza.cz. Ačkoliv po tel. mi operátor řekl, že to možné je, v e-mailech dostávám odpověď, že nelze kompenzovat jenom jednu žárovku, protože cituji: "Byly prodány jako set a jako kompletní set musí být dodaný, abychom mohli proplatit dobropis". Pro mě je bohužel tato varianta nevýhodná (vzhledem k jejich zvýšení ceny by mě teď balení stálo o 270,- Kč více) a pracná (musel bych odpárovat všechny žárovky, jet k prodejci s balíkem a následně všechny nové zase párovat, v mezičase tam instalovat jiné žárovky, abych neměl domácnost ve tmě).
Prodejce jsem informoval, že zákon nestanoví povinnost reklamovat zboží jako set a že tedy nemusím vracet žárovky, které jsou bez vad. Zopakoval jsem, že chci vrátit pouze jednu žárovku a upozornil jsem, že mám práva z vadného plnění - nárok mám především na výměnu za nový kus dle ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 občanského zákoníku a dle stejného ustanovení mám rovněž právo na přiměřenou slevu. Upozornil jsem, že tím, že požadují všechny 4 žárovky, tak dochází k omezení práv z vadného plnění, na které mám nárok dle § 2165 zákona č. 89/2012 občanského zákoníku. Opět jsem dostal odpověď, že to není možné s odůvodněním: "...žiaľ dobropis je zaúčtovaný, takže nie je možné ho zrušiť, prípadne tam vložiť poníženie za nedodanie kompletného produktu. Je nutné vrátiť všetky žiarovky, nakoľko boli kupované ako set, teda produkt pod jedným kódom."
Chápu, že prodejce omezují jeho vlastní interní procesy, nicméně tímto přístupem omezuje mé právo z vadného plnění, na které mám nárok dle § 2165 zákona č. 89/2012 občanského zákoníku. Opravdu chci tak mnoho, když žádám o přiměřenou slevu (na kterou mám dle zákona nárok) ve formě kreditu/poukázky/slevy, kterou uplatním na další nákup na Alza.cz?
Předem děkuji za pochopení a kladné vyřízení
Philips Hue White Ambiance 6W 800 E27 4ks. Alza.cz prod. číslo: 929002489804.
V balení byly 4, žárovky, nefunguje 1, prosím tedy o kompenzaci ve výši jedné čtvrtiny z ceny produktu. Stačí mi kompenzace v podobě kreditu/poukázky/slevy, kterou uplatním na další nákup na Alza.cz.
|
Tweet |
Prodávající může odstoupení od smlouvy spotřebiteli nabídnout, avšak spotřebitel jej nemusí přijmout. V tomto případě se dle našeho názoru jednalo o odstoupení od smlouvy ze strany prodávajícího, které je možné pouze ze zákonem stanovených důvodů.
Podle § 2169 odst. 3 občanského zákoníku platí, že neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit. Platí přitom, že přiměřená sleva z ceny stojí mimo hierarchii nároků z vadného plnění a je tedy možné ji požadovat mimo tuto hierarchii a přednostně.
Domníváme se, že v tomto případě může tedy spotřebitel slevu z ceny žádat, v opačném případě žádáme společnost o sdělení zákonného důvodu, pro který od smlouvy odstoupila.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu a společnosti D-test za vyjádření.
Tento případ jsem znovu ověřila, přičem veškeré informace byly panu Tomáškovi z naší strany již sděleny. Produkt byl prodán zákazníkovi jako set, tudíž není z naší strany možné vystavit dobropis pouze na jednu žárovku.
Dobropis již není možné zrušit ani upravit a proto prosíme o dodání zbylých kusů, které byly součástí setu. Jakmile bude set kompletní, rádi se postaráme o proplacení vystaveného dobropisu.
Děkuji za pochopení a přeji hezký zbytek dne. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Využil jsem tento portál jako další krok mého snažení vyřešit situaci smírnou cestou. Prodejce se ale dle svého vyjádření zřejmě domnívá, že jím již zaúčtovaný dobropis je nad mým zákonným právem. Obrátil jsem se proto na Českou obchodní inspekci.
Děkujeme stranám za součinnost.
Protože společnost trvá na svém stanovisku a spotřebitel se obrátil na Českou obchodní inspekci, přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitele, aby mohl informovat o výsledku řízení při ČOI.
My trváme na svém stanovisku - slevu je dle našeho názoru možné poskytnout i v tomto případě.
Hodnocení:
Komentář: Informace ke stavu:
Obrátil jsem se na ČOI, využil jsem institut ADR - mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Díky tomu podnikatel přišel s návrhem plné kompenzace produktu (tzn. vrácení peněz za celý set) s možností ponechat si zbylé žárovky s tím, že nebudu mít možnost je v případě potřeby reklamovat. Na tento návrh jsem přistoupil a dnes mi i dorazily peníze na účet. Z mého pohledu je tedy věc zdárně vyřešená. Děkuji všem stranám za součinnost.