Společnost


ARMEX ENERGY a.s.

Počet nahlášených stížností:16
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#62180Neoprávněné navýšení ceny ze strany dodavatele a zrušení smluv s pevnou cenou a na dobu určitou

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce

Detail stížnosti

Publikováno
15.11.2022, před 2 lety

Lukáš Hrkalík

Znění stížnosti

Se společností Armex Energy, a.s. mám smluvní závazky o dodávkách elektřiny i plynu, které jsou uzavřeny s pevnou cenou a na dobu určitou, tedy v obou případech na 36.měsíců.
Přesto mi dodavatel zaslal oznámení o změně ceny, produktu a podmínek, smlouvy jednostranně zrušil a navýšil i zálohy.

Smlouvy se mi pokusili zrušit už asi před rokem, ale tam jsem uspěl s reklamací a společnost Armex Energy se mi omluvila a jednání označila za chybu. Proto se domnívám, že nyní nemá žádný smysl tuto chybu, jak svoji neoprávněnou změnu smluv sami nazývají, opakovat.

Dodavatel argumentuje energetickou krizí, ale generální ředitel Armex Energy, a.s. Hynek Sagan prohlašuje, že energie nakupují na tři roky dopředu a z toho důvodu nehrozí dodavateli žádné problémy při dodržená platných závazků. Energie měli nakoupeny na dobu trvání smluvních závazků, jak plyne z jejich konstatování. Není možné, aby si dodavatel se zákazníkem dělal, co ho napadne a jednostranně měnil smlouvy s pevnou cenou a na dobu určitou k své výhodnosti a přes jasný nesouhlas zákazníka.

Společnost Armex Energy, a.s. opakovaně žádám o dodržení platných smluvních závazků s odkazem na ustanovení § 1759 zákona č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Jejich změny smluv jsem reklamoval a označil za neúčinné a neplatné.

Na dodržení platných závazků trvám. Velmi mne mrzí takové jednání a apeluji na společnost Armex Energy, a.s., aby respektovala své závazky a dostála svým povinnostem dodavatele v souladu s právní řádem ČR.


Požadované řešení

Dodavatel Armex Energy se omluví, jako v minulém případě, a bude respektovat platné závazky, ke kterým se sám zavázal ve smluvních ujednáních o dodávkách energií s pevnou cenou a na dobu určitou, v souvislosti s ustanovením § 1759 zákona č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
23.11.2022 13:18, před 2 lety

Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.

Vzhledem k tomu, že spotřebitel uvádí, že cena byla fixovaná, domníváme se, že změna ceny bude neplatná a spotřebitel tak může po dodavateli energií požadovat, aby plnil za smluvenou cenu, k čemuž se zavázal. Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.2.2023 14:02, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.