Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na začátku dubna 2022 na veletrhu FOR INTERIOR v Praze 18 - Letňanech mě zaujal stánek s exotickým nábytkem, dala jsem se do řeči s prodejci, a poté, co mi ukázali foto dřevěné postele, kterou také mají v nabídce (ale neměli vystavenou), jsme si domluvili, že si ji objednám. Podle slov prodejce, každá postel se vyrábí ručně v Indii pro každého objednávajícího, a tak bylo možné zadat do výroby menší úpravy, konkrétně sníženou výšku předního čela z 180 cm na 140 cm. Cena postele byla kolem 37 tis. Kč, zálohu 30% jsme složily na místě. Také jsme byli poučení o tom, že výroba v Indii a doprava mořem potrvá kolem 6 měsíců, takže jsem byla připravena na to počkat.
Minulý týden 5.11.2022 mi byla tato postel konečně doručena, a při montáži jsem si všimla, že čelo postele nevykazuje známky ruční práce nýbrž je strojně vyřezáno a bohužel kvalita jeho zpracování je velmi nízká. Postel jsem odmítla převzít a nezaplatila jsem zbytek ceny. Teď jsme ve stavu sporu s prodejcem, který tvrdí, že postel je stejná jako na foto, a navíc protože jsem ji nechala na míru upravit, nemohu teď odstoupit od smlouvy. Já se zase cítím zklamaná a podle mě kvalita dodané postele neodpovídá té, kterou jsem očekávala podle fotografie a tvrzení prodejce, že jde o ruční práce.
Problém je v tom, že já jsem na základě osobního jednání a marketingové prezentace (veletrh, webové stránky) prodejce nabyla dojmu, že jde o řemeslně propracovaný výrobek vysoké kvality. Zboží, které pak dorazilo, tuto mou představu nesplnilo a mělo vady, které nejsou tak jednoduše odstranitelné v rámci reklamace. Pokud bych souhlasila s reklamací, musela bych čekat přinejmenším 4 další měsíce na její vyřízení. Mimo to, postel měla i vady, které bylo možné rychle odstranit a montážní četa si je poznamenala s tím, že se o to postarají, ale mě nebyl vydán žádný doklad o nepřevzetí dodaného zboží, soupis vad apod.
Prodejce tvrdí, že postel, kterou jsem si objednala, je úplně stejná jako ta z fotografie, podle niž jsem si ji objednala, s čím nesouhlasím. Prodejce tvrdí, že je to vizuální "šum", ve smyslu že např. jiné osvětlení při focení může zkreslovat vzhled vyřezávaného čela na fotce. Že postel MÁ být nedokonala a hrubě zpracovaná, že je to to samé kouzlo exotiky, kvůli kterému zákazníky podobné rustikální kousky kupuji. Na to mohu jenom odpovědět, že postel na foto, podle které jsem si ji objednala, pro měla byla exotická tak akorát, ale nečekala jsem špatné zpracování, nýbrž řemeslnou kvalitu.
K celému procesu mám jenom málo potvrzujících dokladů: vlastně jenom potvrzení o složení zálohy, a emailovou korespondenci. Fakturu resp. objednávkový formulář s objednávky se mi nepodařilo najit ani v mailu, ani v papírově podobě doma (a to jsem v ukládání faktur velmi pedantická). Ale jakožto matka 3 malých děti, nemohu vyloučit to, že pokud jsem ji měla někdy položenou v dostupnosti dětí, mohli mi ji pomalovat, vyhodit apod. Při doručení postele tuto fakturu měli v ruce kurýři, ale v tu chvíli jsem si ještě myslela, že ji mám také někde uloženou a nevyfotila jsem ji. A teď nemám ani č. objednávky, a nevím, jak moc bude chtít spolupracovat prodejce v této věci, kdybych ho oslovila s tím, že bych potřebovala kopii faktury-objednávky. Bylo v ní nejen č.obj., ale i specifikace postele (název, velikost apod.) včetně mnou zadaných změn.
Postel z masivního mangového dřeva s vyřezávaným čelem, vyráběná v partnerské řemeslné dílně v Indii, včetně dopravy do ČR.
Přála bych si, aby mi prodejce vrátil 30% zálohy, kterou jsme s manželem složili na začátku dubna 2022, abychom si mohli rychle pořídit jinou postel.
|
Tweet |
Podle § 1837 písm. d) občanského zákoníku platí, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu.
Podle § 2161 odst. 1 písm. a) a c) OZ prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné a dále prodávající odpovídá také za to, že věc odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy.
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že za rozpor s kupní smlouvou se nepovažuje dodání zboží s drobnými odchylkami v barvě materiálu, povrchu a rozměru, způsobenými tím, že zboží je vyráběno ručně.
Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může spotřebitelka uplatnit reklamaci. Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.