Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
S Yello mam uzavřenou smlouvu s fixaci ceny pro VT i NT 4839,-Kč/MWh s DPH po dobu 24mesicu do 1.7.2024. Presto mě bylo dnes emailem oznámeno, ze k 1.1.2023 dojde ze strany poskytovatele ke zvýšeni ceny na 6050,-Kč/MWh včetně DPH a tím i zvýšení měsíční platby na 5.700,-Kč.
Prosím o kontrolu, kde došlo k chybě.
Děkuji s pozdravem
Wachsmannová Jindřiška
Yello House
Dodrženi ceny dle stavájici smlouvy
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Vzhledem k tomu, že spotřebitel uvádí, že cena byla fixovaná, domníváme se, že změna ceny bude neplatná a spotřebitel tak může po dodavateli energií požadovat, aby plnil za smluvenou cenu, k čemuž se zavázal. Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Dobrý den,
děkujeme paní Wachsmannové i dTestu, že nás upozornili na okolnosti týkající se této konkrétní smlouvy a poskytli veškeré informace. Celou záležitost jsme samozřejmě prověřili a se zákaznicí se spojili. Dle smlouvy a obchodních podmínek skutečně může být cena ze strany Yello změněna a zákaznice byla o změně řádně informována. Se zákaznicí jsme zároveň po domluvě upravili i výši záloh, dle jejího požadavku. Věříme, že nastalá situace byla dostatečně prověřena a vzájemně vysvětlena.
S pozdravem,
tým Yello
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.