Společnost


mBank S.A., organizační složka

Počet nahlášených stížností:43
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#6239Zrušení debetní karty

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 22 dnů 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
13.03.2015, před 10 lety

Kristyna Tuckova

Znění stížnosti

Dne 11.3. 2015 mi z mBank u které mám vedený účet, přišel email, že mi byla zablokována debetní karta. Na infolince jsem se dotazovala, proč k blokaci došlo. Bylo mi řečeno, že od 1.3. došlo k úpravě poplatků při využívání karet a jelikož jsem několik měsíců kartu nepoužila, byla zablokována.
O změně poplatků jsem věděla z emailu, který jsem obdržela 23.2. Zde je uvedeno, že pro bezplatné vedení karty je zapotřebí uskutečnit alespoň jednu platbu měsíčně v minimální výši 500,- jinak je karta zpoplatněna částkou 29,- měsíčně za její vedení.
Dále je uvedeno "V případě, že byste se rozhodli Vaši platební kartu nevyužívat, zablokujeme ji v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami mBank." O zrušení karty jsem nikterak nežádala.
Nespokojena s jednáním infolinky jsem kontaktovala banku přes facebook. Jejich vysvětlení bylo, že "kartu jsme zablokovali z důvodu, že pravděpodobně nebylo z čeho poplatek strhnout a šla byste do mínusu, což by vám mohlo způsobit větší komplikace, než zablokovaná nepoužívaná karta".
Nejsem si jistá, ale pevně doufám, že správce FB stránky nemá přístup do mého účtu. Za prvé finance na účtu jsou, zadruhé jsem se již jednou ocitla vlivem započtení úroku v mínusu a bance to nevadilo, jen mi pak chodily maily ať účet srovnám a v neposlední řadě nechápu, jak mohou i případně odečíst poplatek za nepoužívanou kartu již 11. den v měsíci. Dále se odkazovali na všeobecné podmínky. Zde je však blokace karty možná pouze na základě žádosti, zrušení účtu nebo domnění z krádeže karty. Nikoli na základě vlastního rozhodnutí banky, že by mě svým činem dostali do mínusu a že jsem stejně doteď kartu nepoužívala.


Produkt

mBank konto


Požadované řešení

Zajímalo by mě zda má banka pro neopodstatněnou blokaci právo. Kartu sice nepoužívám, ale mám ji k dispozici jako rezervu. Jelikož mi bylo řečeno, že karta již odblokovat nejde a o novou si mohu zažádat zdarma, neočekávám žádnou kompenzaci. Nicméně mě dosti naštval přístup banky a očekávala bych vyjádření, které je nějak opodstatněné a srozumitelné. Samozřejmě také požaduji omluvu za způsobené potíže.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.4.2015 16:21, před 10 lety

Ustanovení § 100 z. o platebním styku stanovuje, že
(1) Stanoví-li tak rámcová smlouva, může poskytovatel zablokovat platební prostředek z důvodu
a) bezpečnosti platebního prostředku, zejména při podezření na neautorizované nebo podvodné použití platebního prostředku, nebo
b) významného zvýšení rizika, že plátce nebude schopen splácet úvěr, který lze čerpat prostřednictvím tohoto platebního prostředku.

Zákon tedy ohledně podmínek, za kterých mohou být platební karty zablokované, odkazuje dále na obchodní podmínky společností, přičemž stanovuje obecná kritéria. Aktuální znění obchodních podmínek společnosti k blokaci platebních prostředků stanovuje:

4.9. Blokace platebního prostředku
4.9.1. mBank má právo zablokovat platební prostředek:
(a) pokud to bude odůvodňovat požadavek bezpečnosti platebního prostředku, zejména při podezření na neautorizované nebo podvodné použití platebního prostředku;
(b) porušuje-li klient své povinnosti ze smlouvy o vydání platebního prostředku nebo ze smlouvy o mKontu, k němuž byl vydán;
(c) v případě významného zvýšení rizika, že klient nebude schopen plnit své dluhy, které vzniknou v souvislosti s používáním platebního prostředku;
d) z důvodu zvýšení rizika neschopnosti klienta plnit svoje finanční povinnosti vůči mBank, které vznikají v souvislosti s vedením nebo používáním platebního prostředku.

4.9.2. mBank zablokuje platební prostředek:
(a) pokud jí bude oznámena ztráta, odcizení, zneužití nebo neautorizované použití platebního prostředku; nebo
(b) pokud o to požádá klient nebo jiný oprávněný držitel platebního prostředku; klient je oprávněn žádat zablokování kteréhokoli platebního prostředku vydaného k jeho mKontu.

4.9.3. mBank bez zbytečného odkladu informuje klienta o zablokování platebního prostředku a jeho důvodech. mBank potvrdí klientovi přijetí oznámení o ztrátě, odcizení, zneužití nebo neautorizovaném použití platebního prostředku, nebo o prozrazení údajů nezbytných k jejímu užívání a uvede datum, hodinu a minutu zablokování platebního prostředku. Na žádost klienta mBank vystaví písemné potvrzení o zablokování platebního prostředku.

Spotřebitelka má tedy nárok na sdělení důvodu zablokování, který musí odpovídat zákonu a obchodním podmínkám; jinak by společnost nepostupovala řádně. Lze se však domnívat, že důvody, na základě kterých byla v tomto případě karta zablokována, neodpovídají ani zákonnému požadavku bezpečnosti, ani rizika neschopnosti splácet úvěr.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.8.2015 15:27, před 9 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. Případný spor tak bude možné řešit pouze v občanskoprávním řízení.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.