Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
Dne 20.11.2022 jsem na stránkách pilulka.cz vytvořil objednávku. Na stránkách probíhala akce black friday a líbila se mi sluchátka za akční cenu a některé další produkty. Po odeslání jsem objednávku zaplatil a přišel mi email od A s poděkováním za platbu. O dva dny později paní A poslala, že sluchátka jsou na cestě do skladu a předpokládaný termín dodání je 24.11.2022. Objednávka byla stále nevyřízená s novým datem dodání 28. 11., ale přišel email od paní D, že sluchátka nemají na skladě. Paní D jsem odpověděl, že to vím a že v klidu počkám, podle jejich webových stránek mají dorazit skladem.
Od K jsem dostala odpověď, že prodejce má podle jejich vlastních VOP právo zrušit objednávku, pokud nejsou schopni produkt dodat. Opět jsem odpověděla, že o stavu vím, ale jejich systém tvrdí, že zboží je na cestě, takže nemám důvod objednávku rušit nebo měnit.
Po několika podobných e-mailech, na které jsem již nereagovala, protože v odpovědích na pilulky se jen měnila jména dívek, se e-shop rozhodl výrobek z objednávky odstranit a jednostranně změnit objednávku podle svého uvážení.
Zavolal jsem na linku péče o zákazníky a poslala email s dotazem, jak je možné řešit situaci částečnou změnou objednávky bez mého souhlasu, když VOP článek 2.3., na který se dívky odvolávají, umožňuje pouze zrušení celé objednávky a vrácení kupní ceny, bylo mi řečeno "my děláme to takhle".
Chtěl bych vědět, zda-li může prodejce takto postupovat a jak mohu postupovat já?
Děkuji Honza
e-shop obchodní podmínky
omluva a dodání zboží nebo vrácení kupní ceny
|
Tweet |
Dle § 2001 občanského zákoníku lze od smlouvy odstoupit ujednají-li si to strany, nebo stanoví-li tak zákon. Prodávající tak může od smlouvy odstoupit (stornovat objednávku) jen ze zákonných důvodů, příp. se souhlasem spotřebitele.
V tomto případě se domníváme, že prodávající je povinen zboží dodat i přes příp. zvýšené náklady.
Pokud by spotřebitel souhlasil se "stornováním" ze strany prodávajícího:
V návaznosti na odstoupení má prodávající povinnost spotřebiteli vrátit v přiměřené lhůtě všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání v případě, že jej obdržel. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky v přiměřené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Sice dle českého práva je dána zásada "smlouvy se mají dodržovat", ale pro případy kdy není možné smlouvu splnit je dána také možnost vyvázat se ze smluvního vztahu. Tedy právo na odstoupení od smlouvy má jak spotřebitel, tak i podnikatel. Domníváme se, že v tomto případě je smlouvu možné splnit.
Spotřebitel tedy dle našeho názoru může trvat na dodání zboží. Pokud by podnikatel nedodal zboží, je možné jej vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh (dodat zboží) bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.