Společnost


imobily.eu-cz s.r.o.

Počet nahlášených stížností:6
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#62920Neuznání odstoupení od smlouvy pro nedodržení lhůty pro vyřízení reklamace

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 12 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
09.12.2022, před 2 lety

Radek Hlista

Znění stížnosti

Dne 08. 11. 2022 bylo prodejci doručeno mnou reklamované zboží (uplatněno v zák. lhůtě). Datum tohoto převzetí k mé urgenci dne 24. 11. 2022 následně potvrdil a dne 08. 12. 2022 mi sdělil, že reklamace byla vyřízena opravou a zboží mi zasílá prostřednictvím doručovatele. Bylo zjevné, že zboží nebude poslední den lhůty doručeno, na což jsem prodejce upozornil. Následující den (tedy 31. den po doručení zboží prodejci - 09.12.2022) jsem tomuto zaslal své oznámení o odstoupení od kupní smlouvy.

Prodejce sdělil, že toto neakceptuje, neboť dle rozsudku NS 33 Cdo 3228/2009, svou povinnost k řádnému vyřízení reklamace splnil již tím, že jsem byl o výsledku reklamace vyrozuměn. Dále argumentoval stanoviskem Ombudsmana (4161/2011/VOP/PN), z něhož uvedené dovodil. Bez bližšího upřesnění pak sdělil, že uvedený postup je souladný se zákonem, neboť měl být prodejci potvrzen Českou obchodní inspekcí. Prodejce nemá provozovnu a kamenné pobočky.

K tomuto jsem následně zaslal prodejci přípis, že na odstoupení trvám. Informoval jej, že odkazované rozhodnutí NS řešilo pouze míru vlastní iniciativy spotřebitele seznámit se s výsledkem reklamace. Rozhodnutí vůbec neřešilo to, zda ne/musí být v poslední den lhůty zboží připraveno k vyzvednutí. K argumentaci Ombudsmanem jsem pouze sdělil, že tento neřeší soukromoprávní spory, ale formou svých stanovisek (doporučení) konstatuje a poskytuje ochranu před zásahy veřejné správy do práv jednotlivce.

Sdělení v tom směru, že je nezbytné spotřebiteli umožnit v poslední den lhůty s věcí nakládat (viz. rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č.j. 34 C 109/2017 - 32), což vyplývá i z komentářové literatury k § 19 odst. 3, z.č. 634/1992 Sb. (VÍTOVÁ, B. Zákon o ochraně spotřebitele: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2016, s. 179), prodejce nereflektoval. Jedinou obranu mi tak může poskytnout uplatnění žaloby.


Produkt

Samsung Galaxy Note20 Ultra N986B 5G 12GB/256GB Mystic Bronze


Požadované řešení

akceptace řádného odstoupení od smlouvy.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.12.2022 14:05, před 2 lety

Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.

"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo uznána), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.

Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32, na které odkazuje i sám spotřebitel.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.2.2023 15:27, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.