Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
koncem listopadu 2022 jsem na Alza.cz zakoupil mobilní telefon Samsung A33 5G a ochranné sklo celkem za 7419Kč. Jelikož telefon vykazoval vady (nešel vypnout, položit hovor, a nepřijímal sms) rozhodl jsem se jej reklamovat a Alza mi druhý den poskytla ten samý mobil, ale jiné výrobní šarže (o již nalepené a zaplacené sklo jsem samozřejmě přišel) Bohužel i vyměněný mobil vykazoval totožné vady a tak jsem prodejce kontaktoval s tím, že bych chtěl vrátit peníze. K mobilu byly dva tzv.dárky-sluchátka Samsung Buds2 v prodejní ceně 2999Kč a předplatné Telly na měsíc v ceně 500Kč (toto zaslané formou mailu). Na faktuře jsou oba dárky v ceně 0Kč. Jelikož jsem nepředpokládal, že i vyměněný mobil bude vadný sluchátka jsem daroval a mail s licencí na TV Telly bez využití vymazal. K mému údivu mi zástupce Alzy sdělil, že částka kterou bude Alza vracet se v případě nevrácení dárků sníží o 3499Kč!! Toto mohu doložit a přijde mi to past na zákazníka. Prosím zamezte podobným, dle mého názoru podvodným praktikám ze strany největšího prodejce v zemi. Děkuji s pozdravem J. Novák
Zamezení podobných, dle mého názoru podvodných a zákazníka poškozujících praktik.
|
Tweet |
Jelikož k odstoupení došlo v rámci reklamace (porušení povinnosti podnikatele), neměl by být spotřebitel sankcionován povinností uhradit zaslané dárky. Zároveň však společnost může požadovat vrácení dárků, jejichž povaha to umožňuje (sluchátka). Předplatné TV Telly však může být do budoucna ukončeno (nelze požadovat platbu za již využité služby).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za Váš příspěvek.
Bohužel v textu Vaší zprávy neeviduji žádný referenční údaj, podle kterého bych si mohla daný případ dohledat. Mohla bych Vás v této souvislosti požádat o upřesnění čísla reklamace či objednávky, faktury nebo Váš e-mail? Následně pro Vás celou situaci blíže prověřím a budu Vás kontaktovat s informacemi ohledně dalšího postupu.
Předem děkuji za případnou spolupráci a přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky
Objednávka č. 469658419
Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu a společnosti za vyjádření.
Dle obchodních podmínek, se kterými naši zákazníci nákupem na našem e-shopu souhlasí, je kupující v případě odstoupení od kupní smlouvy povinen vrátit naší společnosti veškeré příslušenství, včetně dárků Níže zasílám doslovný přepis z obchodních podmínek:
"Kupující spotřebitel bere na vědomí skutečnost, že jsou-li se zbožím poskytovány dárky, je darovací smlouva mezi Alzou a Kupujícím uzavřena s podmínkou, že dojde-li k využití práva odstoupit od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dnů, darovací smlouva pozbývá účinnosti a Kupující spotřebitel je povinen spolu s vráceným zbožím vrátit i s ním související poskytnuté dárky včetně všeho, oč se obohatil. V případě, že tyto nebudou vráceny zpět, budou tyto hodnoty chápány jako bezdůvodné obohacení Kupujícího spotřebitele. Není-li vydání předmětu bezdůvodného obohacení dobře možné, má Alza právo na peněžitou náhradu ve výši obvyklé ceny. V případě odstoupení od darovací smlouvy nezaniká smlouva kupní a smlouvy jsou posuzovány z tohoto hlediska samostatně.".
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že naše společnost postupovala v souladu s platnou legislativou.
S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Celou záležitost jsem předal ČOI, ať ta rozhodne. S vaší argumentací (logicky) nesouhlasím, jelikož nemůžete dle mého názoru účtovat 3499Kč za "dárky" které jsou na faktuře uvedené v hodnotě 0Kč.
Dobrý den,
veškeré informace byly z naší strany již předány a bohužel nemáme co více ke sdělení.
Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky
Děkujeme za součinnost.
I přes vyjádření stran stojíme za naším původním stanoviskem - souhlasíme se společností, že má právo požadovat navrácení sluchátek a ukončení předplatného Telly. Domníváme se však, že za předplatné si využité služby účtovat nemůže, neboť odstoupení proběhlo v rámci reklamace, tedy porušení smlouvy ze strany prodávajícího.
S ohledem na vyjádření společnosti přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitele, aby mohl informovat o výsledku řízení při České obchodní inspekci.
Podstatné je, jestli musím tzv. dárky vracet kdykoliv v záruční době 24 měsíců a nebo se tato povinnost vztahuje jen na 14 denní lhůtu vrácení peněz při koupi přes internet. Na toto bych chtěl jednoznačnou odpověď, kterou mi Alza dosud nesdělila.
Děkujeme za reakci.
Jestliže se jedná o odstoupení na základě reklamace (tedy porušení povinnosti prodávajícího), není spotřebitel povinen hradit poskytnuté dárky - ty však musí vrátit. Domníváme se zároveň, že není možné po spotřebiteli v takovém případě požadovat uhrazení např. snížení hodnoty dárku, jestliže byl používán v souladu s jeho účelem (běžné opotřebení). Dle popisu spotřebitele se jedná o tento případ.
Pokud by se jednalo o vrácení zboží ve 14denní lhůtě bez udání důvodu [ve smyslu § 1829 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku], byl by spotřebitel povinen zboží vrátit (příp. uhradit) a byl by také odpovědný za snížení hodnoty zboží ve smyslu § 1833 stejného zákona - částka za vrácené dárky by tak nemusela být v plné výši, ale mohla by být snížena poměrně ke snížení hodnoty těchto dárků.
Jedná se však o náš nezávazný právní názor a například Česká obchodní inspekce může být jiného názoru - z tohoto důvodu přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitele, aby následně mohl informovat o jejím stanovisku v této věci.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost jsme proto nuceni uzavřít.