Společnost


Adriana Laciná

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#63671Odmítnutí odstoupení od smlouvy a vracení zboží v zákonné lhůtě

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 5 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
04.01.2023, před 2 lety

Vlada Makhinova

Znění stížnosti

Dne 7.12.2022 (datum uzavření nákupní smlouvy) jsem nakoupila zboží v hodnotě 2199,- Kč - Dámský kožich (přírodní béžové až tmavě hnědé barvy, podle obchodníka se jedná o velikost "univerzální").

Toto zboží nepatří do výjimek uvedených v § 1837 zákona č. 89/2012., občanského zákoníku, proto jsem se rozhodla v době 14 dnů poslat odstoupení od smlouvy na adresu sídla podnikatelky.

Bohužel podnikatelka sdělila, že zboží se u nich v online obchodě nevrací a nemá zájem o komunikaci a že "můžu to řešit jinak". Z důvodu zákonné ochrany spotřebitele není možné v obchodních podmínkách spotřebitelům ukládat povinnosti nad rámec zákona nebo porušovat jejich práva, což se bohužel stalo v tomto případě a bezdůvodně mi odmítli vracení zboží.

Převzetí zboží proběhlo 19.12.2022;
Dále 30.12.2022 bylo odesláno odstoupení od smlouvy ze dne 29.12.2022.
Zboží bude následně vráceno dle § 1831, § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku v době 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Bohužel předpokládám, že podnikatelka nemá zájem o další zákonné řešení situace a obávám se, že vracené zboží nevyzvedne.
Taky obávám se toho, že následně nebudou vracené peníze z jakéhokoliv osobního důvodu. Dohledala jsem informace, že následné jednání podnikatele (nepřevzetí včasně zaslaného zboží zpět) nemá vliv na jeho povinnost vrácení všech peněžních prostředků včetně případných nákladů na dodání, ale stejně předpokládám, že se tato situace může nastat.

Věřím, že informovanost podnikatelů o právech spotřebitele může pomoci v řešení podobných sporů.


Produkt

Dámský kožich přírodní béžové až tmavě hnědé barvy, podle obchodníka se jedná o velikost "univerzální", ale jedná se spíš o velikost XL. Původ zboží, model, přesné míry nebo složení nebyly uvedeny (jako u všeho zboží v online obchodě)


Požadované řešení

Souhlas se vracením zboží obchodníkovi (ideálně i vyzvednutí obchodníkem vraceného zboží).
Vrácení již zaplacené částky za zboží (2199 Kč,-) a částky za odeslání zboží zpět obchodníkovi (bude upřesněno po odeslání v zákonné lhůtě, tzn. po 12.1.2023).


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
10.1.2023 11:42, před rokem

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Přepravu zpět k prodávajícímu však hradí v případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodů spotřebitel sám.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu Adriana Laciná, Příhon 966, 685 01 Bučovice. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.

V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.3.2023 17:55, před rokem

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
10.5.2023 16:03, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.