Počet nahlášených stížností: | 254 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 19 |
Vážené dámy a pánové,
v prodejně DATART - EURONICS v OC MERCURY České Budějovice jsem zakoupil radiomagnetefon GPO BROOKLYN v ceně 7.290,- Kč.
Přestala mi fungovat baterie, která je nedílnou součástí tohoto přístroje a bez ní ho nelze používat. V loňském roce, tedy těsně po uplynutí záruční lhůty, jsem požádal DATART o novou baterii. Nejprve ústně. Po uplynutí více než měsíce jsem svou žádost zaurgoval e-mailem. Odpověděli mi, že žádost poslali do servisu. A zase se nic nedělo. Poslal jsem jim urgenci mailem asi 3x a zase bez výsledku. Tak jsem navrhl vrácení přístroje s tím, aby mi vrátili peníze. Bohužel se vyjádřili, že po uplynutí záruční doby, to takhle řešit nelze. A že znovu zaurgují servis. Ale opět se nic neděje, žádné řešení mé žádosti nenastalo. Myslím, že znemožnění fungování přístroje v ceně přes 7 tisíc Kč z důvodu nedodání náhradního dílu, který bych si zaplatil, byť po těsném uplynutí záruky, není v pořádku.
Proto prosím o radu, jak mám dále postupovat, abych tento problém vyřešil.
Děkuji předem za pomooc.
S pozdravem
Pavel Řehák
RADIOMAGNETOFON GPO BROOKLYN v ceně 7.290,- Kč - nefunkční bez baterie
Dodat novou baterii nebo vrátím přístroj a dostanu zpět své peníze, které jsem za něj zaplatil.
|
Tweet |
Práva z vadného plnění je spotřebitel oprávněn uplatnit tehdy, pokud se během dvou let od převzetí zboží vyskytla na tomto zboží vada. Lhůta, po kterou lze právo z vad uplatnit, je podle našeho názoru obecná tříletá promlčecí lhůta. Spotřebitel má tedy možnost uplatnit práva z vadného plnění do tří let od okamžiku, kdy se o vadě dozvěděl, resp. dozvědět mohl a měl (§ 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). S ohledem na zásadu zákazu zneužití práva doporučujeme reklamaci uplatňovat vždy neprodleně poté, co spotřebitel vadu věci zjistí. Spotřebitel bude muset vždy prokázat, že věc byla vadná již během prvních 2 let od převzetí.
V tomto případě již však doba dvou let od převzetí podle popisu spotřebitele uběhla, a spotřebitel tak nemůže zboží vrátit a žádat vrácení peněz.
Vzhledem k tomu, že se vada vyskytla na zboží až po dvou letech od převzetí, musel by spotřebitel za náhradní díl řádně zaplatit. Prodejce nemá povinnost zajistit prodej náhradních dílů (tedy ani baterie). Pokud prodávající, u kterého spotřebitel zboží koupil, neprodává příslušný díl, může si jej spotřebitel zakoupit i u jiného podnikatele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel nám dnes zaslal následující vyjádření:
"Vážené dámy a pánové, od března 2021 vstoupilo v platnost nařízení EU o povinnosti výrobců nebo prodejců zajistit dostupnost náhradních dílů po dobu 10 let čili i po uplynutí záruční doby. Doslovná citace: " Od března 2021 vstoupila v platnost nová norma Evropské unie týkající se ekologického designu domácích spotřebičů. Od 1. března tohoto roku vstoupila v platnosti nová legislativa upravující požadavky na ekologický design domácích spotřebičů. Legislativa upravuje dvě hlavní kategorie spotřebičů, a to výrobky spadající do bílého elektra a displeje. Hlavní změnou je, že výrobky z těchto dvou kategorií prodávané na území EU musí splňovat požadavek snadného rozložení a složení, a zároveň musejí výrobci zajistit dodávky náhradních dílů a to až po dobu deseti let. " Jak jsem již uvedl, chci po prodejci DATART novou baterii pro radiomagnetofon BROOKLYN GPO, kterou bych si samozřejmě zaplatil. Děkuji Vám za pomoc."
K výše uvedenému dodáváme, že tato povinnost existuje, avšak jedná se o povinnost výrobce - prodejce nemá příliš možnost ovlivnit, zda bude náhradní díl vyráběn. Výrobce však musí zajistit dostupnost těchto dílů a spotřebitel tedy musí mít možnost je zakoupit (buď přímo od výrobce, či prostřednictvím jiného distributora/prodejce/servisu).
Protože se společnost k případu dosud nevyjádřila, přeřazujeme stížnost na spotřebitele, aby mohl informovat o vývoji stížnosti a případně reagovat na naše vyjádření.
Vážení,
dosud jsem nedostal žádné stanovisko prodejce, společnosti DATART. Znovu opakuji, že mají zákonnou povinnost zajistit dostupnost náhradních dílů k uvedenému radiomagnetofonu na území České republiky, protože výrobek pochází z Číny, tak povinnost výrobce vůči spotřebiteli přechází na prodejce.
Žádám tedy urgentně o náhradní baterii k radiomagnetofonu GOP BROOKLYN, protože bez ní přístroj nemůžu používat. Baterii zaplatím.
Prosím o závazné, písemné stanovisko DATARTu.
S pozdravem
Pavel Řehák
Děkujeme za vyjádření.
Vzhledem k tomu, že spotřebitel žádá o stanovisko společnosti, přeřazujeme stížnost na ni, aby se k případu mohla vyjádřit.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.