Počet nahlášených stížností: | 55 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 9 |
Dne 4.10.2022 jsem si objednal v e-shopu Janpavek.cz jednu nášivku (na zakázku) a dvě klasické bez zvláštních požadavku, za to vše jsem zaplatil online kartou 1 047,- Kč (jelikož eshop v případě, že se jedná o zakázkovou výrobou neumožňuje platbu dobírkou). Po měsíci, kdy jsem od firmy neobdržel žádnou zprávu o stavu objednávky jsem se jal zjišťovat, co se děje. Všiml jsem si, že v Obchodních podmínkách se zmiňují, že zakázková výroba muže trvat až 12 týdnů, což jsem netušil, ale smířil jsem se s tím. Pokoušel jsem se ale dovolat nebo jinak kontaktovat eshop, bohužel bez valného výsledku. Telefon, který je udávaný jako kontaktní nikdo nebere, a pokud ano, tak se z hovoru člověk nic nedozví, akorát slyší pána, který o ničem neví, jelikož je v dílně, slíbí, že se na věc podívá a dá vědět. Sliby a finanční deficit jsou bohužel ale vše, čeho jsem se od tohoto eshopu dočkal. Dne 7.12.2023 jsem tedy sepsal odstoupení od kupní smlouvy (pouze položek, které nejsou upravovány na přání zákazníka a které tvoří 80% ceny objednávky) a odeslal na kontaktní email. Opět bez odezvy. Hledal jsem firmu podle IČO na seznamu datových schránek, ale na IČ: 17388660 ještě nebyla zřízena. Budu to řešit doporučeným dopisem s dodejkou, pokud ani v tomto případě dotyčný eshop ani neodpoví, podám to přímo na ČOI. Důvod, proč stížnost dávám zde na DTest je ten, že se většinou přes Vás podaří věc vyřešit bez právních sporů.
2x POLICIE na plate carrier LC reflex, Velký ID Patch POLICIE
Vzhledem k tomu, že je od objednávky uběhlo 15 týdnů a myslím, že si mohu dovolit pochybovat, že materiál pro výrobu nášivky není natolik nedostatkový, aby se mohl výrobce ohánět navýšením o dalších 12 týdnů z důvodu nedostatku materiálu, které má v obchodních podmínkách, si přeju zrušení objednávky a vrácení peněz, jelikož nášivka zcela ztratila na významu.
|
Tweet |
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Závěrem doplňujeme, že právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu není možné uplatnit, jestliže se jedná o věci upravené "na míru" resp. dle požadavků spotřebitele. I tak by však bylo možné uplatnit odstoupení pro nedodání řádně a včas.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.