Společnost


AURES Holdings a.s.

Počet nahlášených stížností:712
Z toho za letošní rok:3
Stále v řešení:23
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

45%
55%
Toto skore je založeno na 218 stížnostech.

#64520Nákupu auta a reklamaci v AAA auto Kolín

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 2 dny 21 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
03.02.2023, před rokem

Miloš Březina

Znění stížnosti

Vyjádření k nákupu auta a reklamaci v AAA auto Kolín
M.S. - kupující
***

Zpracoval Mgr. Miloš Březina SAS Klubus
***

Úvod
Klient M.S. r. n. ** byl dlouholetým klientem NZDM a Sociálně aktivizační služby Klubus v Kutné Hoře. Pochází z vyloučené lokality, přesto se mu povedlo díky své aktivitě získat práci, založit rodinu, najít si běžný pronájem. Před několika dny mne oslovil, zda bych ho nepodpořil v tomto případě (koupě automobilu), který značně zasáhl do jeho rozpočtu. Jeho žena je vážně nemocná (lupus), čeká na transplantaci ledvin a musí tak často navštěvovat lékařské zařízení, dceři jsou 3 roky. Vzhledem k nezkušenosti, snížené finanční gramotnosti i kompetencích při uzavírání obchodu, se nechal snadno nachytat od zkušených obchodníků.

Přepis události, tak jak byla interpretována:
- Klient přišel do provozovny AAA auto Kolín podívat se na inzerovaný vůz Škoda Octavie za 20 000,- Kvůli jeho špatnému technickému stavu však k jeho koupi nepřistoupil. Pracovníci AAA Kolín ho vzápětí začali přesvědčovat, aby si koupil spolehlivější vůz. Byla mu nabídnuta Škoda Fabie z roku 2006, s tím, že se jedná o spolehlivý vůz. Auto bylo nabízeno za 50 000, což je v horní hranici běžné ceny.
- Po celou dobu zkušební jízdy byl klient pracovníky AAA ubezpečován, že se jedná o dobrý vůz bez dalších investicí, což je v hrubém rozporu se záznamem o provedené zkušební jízdě.
- Klient si nebyl jistý vzhledem k vyšší ceně auta, zda si ho může dovolit, na což pracovníci AAA auto Kolín reagovali nabídkou možnosti odkoupit vůz na leasing s tím, že po navýšení ceny budou celkové náklady činit 74 000,-. Klient s tuto variantou souhlasil a úvěr okamžitě podepsal. Bohužel vzhledem ke snížené gramotnosti a finanční gramotnosti si text smlouvy pořádně nepročetl. Při podepisování nebyl k předčtení nijak motivován, naopak jednotlivé dokumenty byly nabízeny překotně v rychlém sledu. Posléze si propočítal skutečné náklady na úvěr a reálně vyšel vůz na 140 000,- tzn. 3x tolik, než je běžná cena, které má splácet do roku 2028.
- Při cestě z autobazaru AAA Kolín se po několika kilometrech rozsvítila kontrolka vady motoru. Klient navštívil automechanika Martina Jandáčka z Čáslavi, který zjistil závažné poruchy. Špatný katalyzátor, podpálené ventily na hlavě válců, děravý výfuk. Náklady na opravy bez práce vyčíslil na 33500,-
- Cena auta v deklarovaném stavu by tak byla přes 170 000,-
- Druhý den na to chtěl klient odstoupit od smlouvy, pracovníci AAA Kolín však prohlásili, že to nelze, že si vady na autě způsobil sám. Požadavek byl předán přes telefonický hovor, pravděpodobně nahrávaný.
- Klientovi byla nabídnuta možnost výměny vozu. Když s tím klient souhlasil a přijel s vozem, byl však opět odmítnut.
- Do této chvíle najel klient pouze 70 km, a to pouze na cestě z autobazaru k mechanikovi a domů.
- Klient podal reklamaci, která však byla zamítnuta s odůvodněním, že si vady na autě způsobil sám.
- AAA auto Kolín přitom nabízejí možnost do 10ti dnů odstoupit os smlouvy, což zde rovněž nebylo umožněno.
- Domníváme se, že se jedné o nekalý obchod, klient autům nerozumí, v době nákupu měl řidičský průkaz 7 dní, což pracovníci AAA Kolín reflektovali, byl to jeho první vůz. Náklady na tento 17 let starý vůz neodpovídají jeho tržní ceně. Došlo tak ke zneužití důvěry a naivity klienta od zkušených obchodníků, kteří nedbali dobrých mravů a čestného obchodu.

Odůvodnění
- Zásadním pochybením je neupozornění na skutečný stav vozu a zabezpečení technické prohlídky na místě, která tyto závažné poruchy nereflektovala. Zároveň v protokolu o předání je v oddíle popisující technický stav vozu vypsáno velké množství závad, ze kterého vyplývá, že auto je v podstatě vrak.
- Přitom dle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku u ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Také se záruka nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen. Tento princip byl v tomto případě jednoznačně porušen.

Požadované řešení
Martin Sivák by chtěl refundaci, případně auto vyměnit za jiné.

Škoda fabia r.v. 2006
WIN CODE: TMBNW26Y964631215


Produkt

Škoda fabia r.v. 2006 WIN CODE: ***


Požadované řešení

M.S. by chtěl refundaci, případně auto vyměnit za jiné.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
6.2.2023 15:38, před rokem

Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.

U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy, jak i sám spotřebitel ve stížnosti uvádí. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.

Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.

Protože autobazar nejspíše reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.

V tomto případě by se také mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl (stav vozidla) podle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, podle kterého platí, že pokud někdo jednal v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné. Spotřebitel by tedy mohl namítat neplatnost uzavřené smlouvy a prodávající by měl spotřebiteli vrátit peníze za takto sjednanou smlouvu.

Pokud má spotřebitel podezření na nekalou obchodní praktiku podnikatele, kterou dle něj dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, může podat podnět České obchodní inspekci.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
16.2.2023 21:30, před rokem

Vážený pane Březino,
mám informaci, že se kolegové reklamací znovu zabývali. Reklamace byla tedy znovu posouzena a já věřím, že jste o novém výsledku byli kolegy již informováni. Dejte pak prosím vědět, jak jste byli spokojení.
Děkuji, Jitka Míková, AAA AUTO

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.3.2023 17:28, před rokem

Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření. Pokud tak neučiní, budeme nucení stížnost uzavřít.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
6.5.2023 10:58, před rokem

Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost jsme proto nuceni uzavřít.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.