Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 18.11.2014 jsem zakoupila v Klenotech Aurum v Olympii Brno stříbrný náramek v ceně 2490,- dne 1.3.2015 jsem tento náramek byla reklamovat z důvodu, že mi z něj jedna část upadla. Při reklamaci jsem žádala o opravu zboží. 18.3.2015 jsem si byla vyřízenou reklamaci vyzvednout, kde mi bylo sděleno, že reklamace byla zamítnuta. V přiloženém vyjádření bylo napsáno "reklamaci nelze uznat jako oprávněnou, pokud vada reklamovaného výrobku byla způsobena zákazníkem" V odborném posouzení bylo zjištěno nevhodné zacházení a mechanická síla, tím došlo k deformaci a poničení výrobku. Šperk nelze opravit.
Náramek jsem nosila minimálně a při podání reklamace nebyl nijak viditelně poškozen-není ani v popisu při přijímání reklamace, že by byl nějak více opotřebovaný. Po vyzvednutí je náramek celý "pomačkaný" a předpoklad dalšího odpadnutí jeho částí by se při jeho nošení dal očekávat ihned.
Chtěla bych si proto nechat vypracovat znalecký posudek, ale nedaří se mi sehnat znalce v tomto oboru. Prosím Vás tedy o radu, jak se při této reklamaci bránit.
Děkuji za Váš čas Pospíšilová
Rada při řešení neuznané reklamace.
|
Tweet |
V tomto případě je nutné posoudit, zda se prodejce vypořádal se zákonnou domněnkou uvedenou v § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. Ten stanoví, že vady, které se projevily do 6 měsíců od převzetí věci, existovaly již v okamžiku převzetí. Prodejce se pak odpovědnosti za nesplněnou jakost může zprostit pouze prokázáním opaku. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení např. o mechanickém poškození, ale ideálně prokázání opaku odborný, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud bude spotřebitel přesvědčený, že prodávajícímu se nepodařilo výše uvedenou domněnku vyvrátit, je možné se práva domáhat soudní cestou. Vzhledem k tomu, že zatím není dostupná judikatura vztahující se k této věci, není nám známo, jaké důkazy budou soudy považovat za způsobilé domněnku vyvrátit. Je tedy také možné vyhledat soudního znalce a reklamovanou vadu s ním zkonzultovat. Seznam znalců je k dohledání na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Nebude-li prodávající respektovat závěry znaleckého posudku, důkazní postavení bude v případném soudním řízení posíleno.
Pokud by v průběhu řešení reklamace došlo k poškození výrobku, má spotřebitelka v souladu s ustanovením § 2944 občanského zákoníku právo na náhradu škody, která na věci vznikla. Podmínkou je, že spotřebitelka je schopná prokázat, že k poškození došlo v průběhu reklamačního řízení (např. potvrzením o přijetí reklamace a včasným namítnutím poškození).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.