Počet nahlášených stížností: | 62 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Již několik let reklamuji prorezivění karosérie u mé Škody Superb - nosníky a podlaha ve spojích karosérie nad zadní nápravoubyla. Reklamace byla v roce 2020 garančním oddělením výrobce uznána v rozsahu demontáž zadní nápravy a odstranění koroze metodou S3. Značkový servis na Jarově ale provedl opravu pouze k zadní nápravě a se zdůvodněním, že by mohly být zarezivělé seřizovací šrouby pro geometrii zadní nápravy , tak odmítl zadní nápravu demontovat a provést opravu spojů plechů karosérie nad zadní nápravou. Nyní již z pertlů spojů karosérie odpadávají kusy urezlého materiálu a materiál v místech koroze praská a odpadává dál. když jsem si stěžoval přímo v u výrobce v Mladé Boleslavi, tak se pracovníci servisu na Jarově s nimi domluvili, zaslali jim tam jiné fotky a garanční oddělení na základě takto, dle mého názoru , zfalšovaných dokumentací opravu zamítlo, i když ji před tím schválilo.
Škoda Superb ***
Demontáž/montáž zadní nápravy, odstranění koroze, případná výměna vadných plechů karosérie, protikorozní ochrana a ochranný nátě spodní části karosérie.
|
Tweet |
Jestliže se jedná o reklamaci:
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
U vozidel bývá záruční doba často prodloužena, avšak po uplynutí dvou let od koupě vozu se reklamace řídí smlouvou, nikoliv zákonem.
"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo uznána), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Ze zákona platí, že způsob, jakým bude reklamovaná věc opravena, je na prodávajícím. Jestliže i přes uznanou reklamaci nebyla věc opravena a zboží nadále trpělo vadou, bylo by možné od smlouvy odstoupit, jelikož nedošlo k vyřízení reklamace řádně a včas. Jelikož však tato reklamace byla řešena v roce 2020, stav vozidla již nebude odpovídat stavu vozu v rámci reklamace před třemi lety.
Pokud následnou reklamaci společnost zamítla, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Jestliže se jedná o smlouvu o dílo (mimozáruční opravu):
Pokud by zásahem do zadní nápravy mohlo dojít k dalšímu poškození vozidla, může servis provedení tohoto zásahu odmítnout. Rozsah opravy se totiž řídí smlouvou, přičemž obě strany mohou tento rozsah ovlivnit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.