Počet nahlášených stížností: | 577 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 12 |
Objedanala jsem si T-shirt, který zcela neodpovídá tomu, co bylo na obrázku. Přišel mi silonový kus hadru za 750 Kč.
Zásilka neobsahovala ani účetní doklad ani předávací protokol.
Není zde uveden ani kontakt pro řešení reklamace nebo adresa pro vrácení zásilky.
Jak je možné, že v našem právním státě je takové podnikání vůbec možné? Když vidíme, že jssou zde stovky stížností během měsíce. Co dělá ČOIka?
Zvažuji, že podám trestní oznámení za klamání spotřebitele.
Dagmar Kadlecová
Požaduji vrácení peněz a sdělení,kam mám zásilku vrátit.
Děkuji Kadlecová
|
Tweet |
Vzhledem k tomu, že je e-shop (https://www.zenmasstt.com/static/home.html) pouze v čínštině a ceny nejsou uvedeny ani v české měně, není zde zaměření na českého spotřebitele. Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Domníváme se tak, že se vztah mezi spotřebitelem a podnikatelem nebude řídit českým právem.
Pokud by se však vztah řídil dle českého práva:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Pokud již uplynula lhůta pro odstoupení od smlouvy, je možné zboží reklamovat. Reklamovat zboží lze i prostředky umožňujícími dálkovou komunikaci. Lze tedy společnosti oznámit uplatnění nároků z vadného plnění např. skrze kontaktní e-mail. V tomto oznámení je vhodné popsat vady výrobku a navrhnout požadované řešení, lze přiložit i ilustrační video či fotografie vady. Prodávající pak na základě popisu může reklamaci (rovnou) vyhovět, anebo si od spotřebitele zboží vyžádat k posouzení vady. Lhůta v těchto případech běží ode dne uplatnění reklamace prostředkem umožňujícím dálkovou komunikaci; při případné přepravě zboží se lhůta staví po dobu této přepravy.
Z výše uvedeného vyplývá, že spotřebitel má (dle českého práva) právo od smlouvy odstoupit nebo zboží reklamovat, ale vzhledem k tomu, že stránky neobsahují obchodní podmínky a neznáme tím pádem provozovatele, tak nevíme, komu by spotřebitel měl odstoupení od smlouvy (popř. reklamaci) adresovat. Z tohoto důvodu je šance na uplatnění práva minimální.
Před využitím e-shopů a zaplacením spotřebitelům doporučujeme, aby si zjistili podstatné informace (jako jsou provozovatel e-shopu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a do kdy by měly být peníze vráceny na účet) a ověřili si e-shop, což lze učinit např. na určitých recenzních portálech.
Jelikož se nejspíše jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Číně), nemůže se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci ani na Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou, bude se spotřebitel muset obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.
Spotřebitelka nás informovala, že prodejce reagoval na její reklamaci návrhem vrácení poloviny částky a ona návrh přijala.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitelku, aby po vrácení částky mohla stížnost uzavřít.
Žádáme spotřebitelku o uzavření stížnosti.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.