Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dne 15.12.2021 jsem u prodejce Alza.cz koupil MacBook Air M1 za cenu 33.990,- Kč, kdy součástí objednávky byla i redukce Apple USB-C za 569,- Kč. Celková částka tedy byla 34.604,- Kč.
Před několika dny (přesně 9.3.2023)se mi na displeji macbooku objevily vertikální černé pruhy na levé straně displeje. K tomuto uvádím, že v poslední době displej občasně problikával, ale při poslední práci na něm byl tento bez pruhů či jiných závad. MacBook zůstal ležet na stole, kdy s nim nebylo jakkoliv manipulováno a na druhý den se po otevření objevily na displeji již zmíněné pruhy.
Ještě v ten den, tedy 9.3.2023 jsem produkt odnesl do pobočky Alza v Pardubicích a podal reklamaci. Zde mi bylo zaměstnancem Alza řečeno, abych reklamaci zapsal do vestavěného kiosku, kdy v současné době se reklamace nahlašují tímto způsobem. Následně pracovník vytiskl štítek, kdy tento nalepil na krabici produktu a já odešel. Po nahlášení mi do hodiny přišel e-mail. Že byla provedena vstupní prohlídka, kdy při ní skutečně byly na displeji černé pruhy. MacBook nebyl nikdy žádným způsobem mechanicky poškozen, a to ani při převozu do pobočky Alza. Zjištění technika nepotvrdilo jiné poškození displeje než uvedené černé pruhy na displeji.
Včerejší den tj. 14.3.2023 mi bylo e-mailem oznámeno, že reklamace byla zamítnuta z důvodu mechanického poškození na které se nevztahuje záruční doba, protože se nejedná o záruční vadu a byla mi nabídnuta pozáruční oprava za 11.066,- Kč bez DPH.
Nesouhlasím s uvedeným důvodem ze strany Alza, protože jsem si naprosto jistý, že MacBook nebyl při předání k reklamaci nijak poškozen.
Přijde mi, že společnost Alza konstatovala mechanické poškození z důvodu vyhnutí se nákladné opravě. Pokud k mechanickému poškození došlo až po předání reklamovaného produktu, ať už ze strany společnosti či během přepravy do servisu, tak není dle mého v pořádku zbavit se zodpovědnosti na můj úkor.
Následně jsem na e-mail dne 14.3.2023 odepsal, že nesouhlasím s tím, že by MacBook Air byl mechanicky poškozen z mojí strany, kdy na toto mi dnes 15.3.2023 opět alza odpověděla, že se jedná skutečně o mechanické poškození, nelze jej řešit záručně a nevzniklo výrobní vadou.
MacBook Air 13” M1 CZ vesmírně šedý 2020
Záruční oprava, nebo výměna produktu, případně vrácení kupní ceny.
|
Tweet |
K zamítnuté reklamaci:
Prodejce může reklamaci zamítnout pouze ze zákonných důvodů. Jedním z takových důvodů je právě mechanické poškození věci, jehož příčinou však není vada věci, nýbrž způsob zacházení s věcí. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud by v rámci reklamace došlo k poškození zboží:
V souladu s ustanovením § 2944 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, za poškození, ztrátu nebo zničení věci odpovídá ten, kdo ji převezme za účelem splnění své povinnosti ze smlouvy. Není rozhodné, jak ke škodě došlo, jestli někdo porušil povinnost nebo ne, zda se tak stalo při vlastním plnění závazku nebo při přepravě či skladování věci.
Reklamační protokol by v tomto případě mohl sloužit k prokázání stavu věci v době předání k reklamaci, pokud by vzhledem k povaze poškození (zjevně) bylo možné předpokládat, že bude v protokolu v rámci zhodnocení stavu věci uvedeno. Vzniklou škodu je vhodné namítnout ihned při převzetí, aby subjekt nemohl namítnout, že k ní došlo v mezidobí.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, pane Bleho,
děkuji za Váš podnět, týkající se Vaší reklamace s číslem ASRE23236073.
Ověřoval jsem si související informace a musím Vás informovat, že výskyt pruhů na displeji je přímo způsoben mechanickým poškozením. Toto dokládám dvěma přiloženými fotografiemi ze servisního střediska. Vzhledem k tomu, že toto poškození je příčinou výskytu pruhů na displeji, a zároveň je výskyt pruhů na displeji uveden Vámi jako popsaná vada, je zřejmé, že muselo k mechanickému poškození dojít již před předáním Vašeho MacBooku do reklamace.
Děkuji za pochopení a je mi líto, že pro Vás jinou odpověď nemohu mít.
Za oddělení péče o zákazníky Alza.cz
Standa
Dobrý den, pane Bleho,
děkuji za Váš podnět, týkající se Vaší reklamace s číslem ASRE23236073.
Ověřoval jsem si související informace a musím Vás informovat, že výskyt pruhů na displeji je přímo způsoben mechanickým poškozením. Toto dokládám dvěma přiloženými fotografiemi ze servisního střediska. Vzhledem k tomu, že toto poškození je příčinou výskytu pruhů na displeji, a zároveň je výskyt pruhů na displeji uveden Vámi jako popsaná vada, je zřejmé, že muselo k mechanickému poškození dojít již před předáním Vašeho MacBooku do reklamace.
Děkuji za pochopení a je mi líto, že pro Vás jinou odpověď nemohu mít.
Za oddělení péče o zákazníky Alza.cz
Standa
Hodnocení:
Komentář: Nemá smysl se nadále dohadovat, protože si stále stojím za tím, že jsem s macbookem nic neprovedl a spol. Alza by mi dokola odpovídala, že je to mech. poškození.