Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, složil jsem kauci za pronájem bytu 10 000 Kč, odstěhoval jsem se, záloha po urgencích mi nebyla vrácena, na sms a tel. p. Zapletal neodpovídá, viz. přílohy . Byt jsem odevzdal v pořádku, nepoškozený. Beru t jako neoprávněné obohacení.
Jan Černý
nevrácená kauce za pronájem bytu
vrácení kauce 10 000 Kč
|
Tweet |
Kauce je forma zálohy (určitá suma), která se platí předem, přičemž musíme rozlišovat, zda se jedná o kauci vratnou či nevratnou. Při podpisu smlouvy o nájmu bytu vyžaduje většina pronajímatelů vratnou kauci, která jej chrání pro případ, že by došlo k výpadku placení nájemného. Vratnost kauce je mimo jiné podmíněna i stavem bytu v době předání bytu zpátky pronajímateli. Pronajímatel může tedy původně sjednanou vratnou kauci použít k pokrytí nákladů spojených s uhrazením poškození bytu.
Přičemž platí, že nájemce má právo na úroky z jistoty od jejího poskytnutí alespoň ve výši zákonné sazby dle § 2254 odst. 2 občanského zákoníku.
Jestliže nedošlo k poškození bytu a neexistuje důvod, pro který by kauce neměla být nájemci po skončení nájmu navrácena, mohlo by se jednat o bezdůvodné obohacení ze strany pronajímatele (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Pronajímatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.