Počet nahlášených stížností: | 27 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Poslali jsme zálohové peníze (307 000 Kč) a přitom nebyly dodány ještě všechny podklady pro uzavření smlouvy a dodnes nejsou. Chtěli jsme odstoupit z rodinných důvodů a dodne (cca 6 měsíců) nejsou peníze vrácené, i když nám to bylo slíbeno.
fotovoltaika
Vrácení peněz.
|
Tweet |
Domníváme se, že v tomto případě došlo k uzavření smlouvy o smlouvě budoucí, kdy poskytnutím zálohy ze strany spotřebitele podnikateli vzniká povinnost uzavřít smlouvu, popř. dodat všechny potřebné podklady. Jestliže podklady nebyly dodány (k uzavření smlouvy vůbec nedošlo) a změnily se i okolnosti, z nichž strany při vzniku závazku vycházely, tak nelze rozumně po spotřebiteli požadovat, aby smlouvu uzavřel dle § 1788 odst. 2 občanského zákoníku. Smlouva o smlouvě budoucí tak zaniká a podnikatel má povinnost vrátit spotřebiteli všechny peněžní prostředky, které od něho přijal.
Jestliže by společnost zadržovala peněžní prostředky spotřebitele, mohlo by se také jednat o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Mimo to platí, že pokud bylo ze strany podnikatele spotřebiteli slíbeno navrácení zálohy, mělo tak být učiněno. Obecně totiž platí, že slib zavazuje [§ 3 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku].
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti Energetický Holding Malina a.s., Krakovská 583/9, 110 00 Praha.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.