Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Placení reklamace v reklamační lhůtě, neuznané reklamace, vymáhání poplatku za uskladnění, zabavení žehlícího systému za 45 tisíc!
vrácení zboží
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Dále platí, že reklamace je bezplatná bez ohledu na její výsledek. Bezplatnost reklamace vyplývá i z evropských směrnic a platí tedy v celé Evropské unii. Prodávající by tak po spotřebiteli neměl požadovat žádné finanční prostředky. Poplatek za uskladnění by bylo možné požadovat pouze v případě prodlení s vyzvednutím zboží. To by však bylo možné pouze za předpokladu, že by spotřebitel měl po vyřízení reklamace přiměřenou lhůtu k vyzvednutí zboží a byl by zároveň předem řádně upozorněn na to, že pokud zboží v této lhůtě nevyzvedne, může mu být účtován poplatek za uskladnění.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost vrátit zboží bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Vyjádření společnosti:
Prodejem zařízení do domácnosti se naše společnost doplňkově věnovala v letech 2008 až 2010. V roce 2011 došlo k reorganizaci zaměření obchodních aktivit společnosti. Máme za to, že v roce 2009 skutečně zákaznice žehlící systém u nás nakoupila a v roce 2010 jej reklamovala. Zákaznici byl vystaven reklamační protokol a posouzena reklamace ve shodě s tehdejším občanským zákoníkem.
Reklamace byla vyřízena bezplatně. Zákaznice byla o výsledku a vyřízení reklamace informována a vyzvána k vyzvednutí jejího žehlícího systému v době do 30-ti dní. Spotřebitelka byla písemně informována a řádně upozorněna v rámci reklamačního protokolu, že pokud žehlící systém v této lhůtě 30-ti dní nevyzvedne, bude jí účtován poplatek za uskladnění. Společnost je v nájemních prostorech a za pronajaté prostory platí majiteli nájem a bohužel nemáme volné místa na bezplatné skladování v řádu desítek let. Spotřebitelka byla i písemně informována, že máme nárok nevyzvednuté zboží zlikvidovat po uplynutí 6-ti měsíců. Případ je více než 10 let starý a je pro nás velmi překvapivá stížnost spotřebitelky po tak dlouhé době. Pokud by si spotřebitelka řádně plnila své povinnosti a žehlící systém vyzvedla řádně do 30-ti dní po vyřízení její reklamace, tak se tímto nemusíme vůbec zabývat a vzpomínat na tak starý případ.
Děkujeme společnosti za součinnost.
S ohledem na uvedené skutečnosti přeřazujeme případ na spotřebitelku, aby mohla uvést, kdy bylo zboží zakoupeno a reklamováno.
Jestliže se jedná o 13 let starý případ, nedomníváme se, že by společnost měla povinnost zboží skladovat takovou dobu - obecně uznávanou dobou je právě zmíněný půlrok (samozřejmě za předpokladu řádného informování). S ohledem na délku případu by se zde vztahovalo i promlčení a spotřebitelka by již pravděpodobně neměla možnost soudní obrany. Společnost by tedy nebyla povinna vrátit zboží ani peníze.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost jsme proto nuceni uzavřít.