Společnost


SOLUS, zájmové sdružení právnických osob

Počet nahlášených stížností:2
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#6580Výmaz z registru dlužníků

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 15 dnů 19 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
22.04.2015, před 10 lety

Jakub Řikovský

Znění stížnosti

Dobrý den,
v minulosti jsem si půjčil u Komerční banky půjčku, kterou jsem později přestal splácet z důvodu ztráty zaměstnání. Došlo k přeprodání pohledávky a následně k soudu, kde byl stanoven splátkový kalendář. Nyní jsem již celou pohledávku řádně zaplatil a zažádal jsem o výmaz z registru dlužníků Solus, abych si mohl vzít půjčku na bydlení. Bohužel mne informovali, že i přesto co jsem jim poskytl potvrzení o zaplacení dluhu mne mohou vymazat nejdříve za 3 roky od zaplacení pohledávky. Odebral jsem tedy souhlas s užíváním osobních údajů, jak Komerční bance (u které pohledávka vznikla), tak registru Solus. Nicméně k nápravě nedošlo, došlo pouze k blokaci a ta věc neřeší neboť 3. strany stále na dotaz rodného čísla vidí záznam (podrobnosti však nevidí) ale i tak mi úvěr neposkytnou. Kontaktoval jsem také Úřad pro ochranu osobních údajů v Praze (odpověď rád poskytnu jako důkaz a potvrzení o zaplacení také). Celou věc chápu tak, že pokud již nejsem dlužník neměl bych přece figurovat v registru dlužníků pokud o to požádám. Prosím poraďte mi, zda je toto jednání protiprávní či jak se bránit. Pokud bych měl podat žalobu chtěl bych, aby se ke mně připojilo více lidí, kterým bychom tímto mohli pomoci. Děkuji Vám za Váš čas.

S pozdravem a přáním pěkného dne



Řikovský Jakub


Produkt

Spotřebitelský úvěr u Komerční banky vyplacen 23.3.2010


Požadované řešení

Požaduji úplný výmaz z registru dlužníků, aby mi v budoucnu nebránilo ve vyřízení hypotéky či úvěru.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
11.5.2015 10:55, před 10 lety

Úřad pro ochranu osobních údajů dospěl k závěru, že provoz a zpracování osobních údajů v dlužnických registrech v České republice nejsou upraveny žádným zvláštním zákonem. Proto mohou obsahovat osobní údaje klientů (dlužníků) pouze s jejich souhlasem podle zákona o ochraně osobních údajů, přičemž je právem každého klienta tento svůj souhlas kdykoliv odvolat. Na tomto základě bylo úřadem rozhodnuto, že sdružení SOLUS je povinno osobní údaje z dlužnického registru odstranit, neboť pro jejich zpracování nemá zákonný podklad.

Sdružení SOLUS je však toho názoru, že rozhodnutí úřadu se příčí nejen zákonu, ale i evropské právní úpravě, a proto využilo svého práva podat proti výše uvedenému rozhodnutí žalobu ve správním soudnictví. Městským soudem v Praze nebylo o věci dosud rozhodnuto.

Podle znění § 40 odst. 2 zákona o ochraně osobních údajů, účinného do 30. 4. 2014 (tedy v době vydání příslušného rozhodnutí), jsou údaje do doby, než bude soudem rozhodnuto, pouze blokovány a nedochází prozatím k jejich likvidaci. Postup sdružení SOLUS se tedy jeví jako souladný se zákonem.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
1.6.2015 08:15, před 10 lety

Od společnosti jsme ke stížnosti obdrželi následující vyjádření:

Registry klientských informací jsou standardní součástí rozvinuté tržní ekonomiky a nacházíme je ve všech významných evropských zemích. Rovněž problematika zpracování osobních údajů je na evropské úrovni harmonizována směrnicí 95/46/ES. V naprosté většině členských států EU zpracovávají registry klientských informací osobní údaje i bez souhlasu subjektu údajů, což bylo např. v Nizozemí potvrzeno i nezávislým soudem.

Smyslem registru není bránit dlužníkovi ve „vyřízení úvěru či hypotéky“, ale poskytnout pravdivou informaci o jeho bonitě a důvěryhodnosti. Posouzení, zda skutečnosti, o kterých je členská společnost prostřednictvím registru informována, brání poskytnutí úvěru či jiné služby, závisí výhradně na členské společnosti – ani tzv. negativní registr klientských informací tedy není „černou listinou“, která by poskytnutí úvěru za všech okolností bránila.

Podrobnosti stížnosti p. Řikovského jsme prošetřili a konstatujeme, že jsme z naší strany žádné porušení zákona neshledali, byť podrobnosti bez jeho výslovného souhlasu nemůžeme zveřejnit.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
18.6.2015 19:07, před 10 lety


Jakub Řikovský

Beru tuto věc jako vyřešenou jelikož jsem dluh splatil a tím pádem nejsem dlužník. Proto dle mého mínění nemám figurovat v negativním rejstříku. Svůj souhlas jsem Vám odebral a to jediné Vám dávalo právo mé údaje zaznamenávat. Smutnější je, že registr Solus je soukromý subjekt, který proti mé vůli dělá s mými údaji co si zamane. Věřím, že soud rozhodne ve prospěch občanů, kteří jsou v registru jen proto, aby byli "potrestáni".

S pozdravem

Řikovský Jakub

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.9.2015 12:25, před 9 lety

Společnost již neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.