Společnost


elektroplanet.eu, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:23
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#65884Dodané prakticky bezcenné - úplně jiné zboží, nekomunikující prodejce

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 17 dnů 15 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
29.03.2023, před rokem

Filip Rajnoch

Znění stížnosti

Stejně jako všechny stížnosti na tento eshop i já uskutečnil 7.3. obejdnávku iPadu v hodnotě 11 935. Skoro potřech týdnech dorazila zásilka na mé jméno, ale jinou adresu v Praze. Podařilo se mi zásilku získat, byl v ní obal na mobil. Telefon, stejně jako celý měsíc, nikdo nebere. Na emaily už nikdo nereaguje. Nebudu již nijak čekat. Přečetl jsem si všechny rady v předchozích případech a prosím o několik ujasnění, co se týče termínů. Rád bych nyní podniknul kroky v takových termínech a takovým způsobem, aby nemohly být nikde zpochybněny a abych zbytečně benevolentně nečekal. Prosím o jejich potvrzení nebo vyvrácení, případě poznámku, zda se některé kroky zbytečně navzájem neduplikují/nejdou proti sobě nebo si nedělám příliš paranoidních záruky.

Jen pro začátek několik málo faktů. Společnost má sídlo v Praze, adresa na stránkách míří do skladových areálů v Brně (nelze nikde ověřit), vadné zboží bylo dodáno z Číny.

Hodlám odstoupit od smlouvy písemnou formou zaslání poštou doporučeným dopisem s dodejkou na adresu společnosti podle rejstříku, tedy do Prahy, zároveň posílám stejně znění i emailem. (pokud by nikdo na adrese nebyl, ale byl ochoten komunikovat emailem).
V obchodním podmínkach je napsáno, že mám doručené zboží vrátit. Mam ho skutečně poslat, když jde o prakticky bezcený obal na mobil - tedy úplně jiné zboží a navíc nevím na kterou adresu?
Pokud ano, odesílám doporučeně: mám to poslat na adresu společnosti nebo údajnou adresu v Brně uvedenou na stránkách?
A mám to radši odeslat před odstoupením od smlouvy, abych do odstoupení rovnou uvedl doklad o odeslání?
Doporučený dopis s dodejkou nemusí nikdo převzít (nikdo není na adrese a/nebo nepřijde na poštu).
Od jakého data mám počítat 14 denní lhůtu na vrácení peněz? Jedna se o pracovní nebo kalendářní dny?
Pokud neobdržím peníze, zasílám doporučený dopis s dodejkou na sídlo společnosti s předžalobní výzvou, ve kterém se budu domáhat svých práv s odkazem na zákoník a odstoupení od smlouvy a upozornění na úrok z prodlení. Stejnou informaci opět pošlu i emailem.
Dle vzoru dTestu předžalobní výzvy čekám 7 dní. Stejně jako odstoupení od smlouvy, od kdy mám počítat lhůtu?
K soudu se mi ještě nechce. Obracím se na policii ČR s trestním oznámením s odkazem na stížnosti zmíněné zde i na Heurece. Vyplňuji formulář na ČOI. Má smysl podívat oba tyto podněty - není to něčemu na škodu?
Obracím se na soud. Jak dlouho mám čekat od trestního oznámení? Může se to vůbec, když bylo podáno trestní oznámení a/nebo podnět na ČOI? Kam se má člověk obrátit (nikdy jsem se soudy ještě nepracoval) - najít si nějakého advokáta nebo je nějaky online rozcestník?

Z předchozích vyjádření počítám, že prodejce nebude reagovat a budu muset uskutečnit všechny možné kroky. Samozřejmě budu rád, pokud tomu tak nakonec nebude.
Děkuji za pomoc


Produkt

Apple iPad 10,9 (2022) 64GB Wi-Fi žlutý


Požadované řešení

Navrácení částky 11,935 Kč na bankovní účet.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
31.3.2023 09:49, před rokem

Obecné vyjádření:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].

Mimo to platí, že pokud bylo dodáno jiné zboží, jedná se o vadu. Podle § 2169 platí, že má-li věc vady, může spotřebitel v daném případě požadovat dodání nové věci v souladu s objednávkou. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků.


K otázkám ve stížnosti:
Odstoupení od smlouvy bude zasláno na adresu sídla společnosti: elektroplanet.eu, s.r.o., Krymská 227/29, 10100 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.

Zboží je vhodné zaslat společně s odstoupením od smlouvy. Pokud by bylo odstoupení od smlouvy zasláno bez obalu na telefon, měla by společnost po přijetí odstoupení kontaktovat spotřebitele, aby zboží vrátil. Neodeslání zboží společně s odstoupením od smlouvy může mít za následek pozdržení navrácení peněžních prostředků od prodávajícího. Spotřebitel je však povinen vrátit zboží do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Odstoupení od smlouvy stačí odeslat podnikateli poslední den 14denní lhůty. Následujících 14 kalendářních dní, ve kterých by měl prodávající vrátit peněžní prostředky, se počítá od data, kdy k odstoupení od smlouvy došlo - lhůta začíná běžet prvním dnem po doručení odstoupení od smlouvy. V případě, že si prodávající dopis nevyzvedne, uplatní se domněnka doby dojití (viz výše). Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže následující.

Ve vzoru předžalobní výzvy máme doporučenou dodatečnou 7denní kalendářní lhůtu na dobrovolné vrácení peněz, ovšem tato lhůta je pouze doporučená a zdá se nám přiměřená s ohledem na okolnosti celé záležitosti. Poskytnutá lhůta však podle zákona nesmí být kratší než těchto 7 dnů. Tato lhůta počíná dnem doručení předžalobní výzvy, popř. domněnkou doby dojití. Není důležité, vyhýbá-li se druhá strana přebírání poštovních zásilek a výzvu tak nepřevezme. Pro soud je podstatné její zaslání, nikoliv doručení.

Jestliže se spor nepodaří vyřešit je vhodné se obrátit na ČOI ještě před přistoupením k vymáhání nároku soudní cestou. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Pokud pokus o mimosoudní řešení sporu bude neúspěšný, lze přistoupit k vymáhání nároků soudní cestou – prostřednictvím návrhu na vydání platebního rozkazu (druh žaloby). K vydání platebního rozkazu obvykle dojde bez nařízení soudního jednání a bez vyjádření druhé strany, a to v horizontu několika týdnů od doručení návrhu na jeho vydání k soudu. Žalovaný (prodávající) se v tomto případě může bránit proti platebnímu rozkazu odporem, jehož doručením soudu v zákonné lhůtě (15 dnů od doručení platebního rozkazu) se platební rozkaz ruší a soudní řízení dále směřuje k ústnímu projednání žaloby. Pokud žalovaný takové obrany neužije stává se rozhodnutí soudu pravomocným. Pravomocné rozhodnutí soudu je tzv. exekučním titulem, na základě kterého může oprávněný podat návrh na nařízení exekuce nebo soudního výkonu, a to v případě, že žalovaný v uvedené lhůtě neplnil.

Návrh na vydání platebního rozkazu podává žalobce k příslušnému soudu. K řízení je příslušný obecný soud účastníka, proti němuž návrh směřuje (žalovaného), není-li stanoveno jinak. Dle § 85 odst. 3 občanského soudního řádu je obecným soudem žalovaného, jakožto právnické osoby, okresní soud, v jehož obvodu má žalovaný sídlo - v tomto případě tedy Obvodní soud pro Prahu 10.

Náležitostmi žaloby jsou v obecné rovině:
- označení soudu, kterému je podání určeno,
- označení žalobce a žalovaného (jméno, příjmení, datum narození, bydliště, u obchodníka místo podnikání či sídlo, nejlépe s uvedením identifikačního čísla podnikatele),
- které věci se podání týká,
- vylíčení všech rozhodujících skutečností,
- čeho se žalobce domáhá,
- to vše spolu s označením a připojením listinných důkazů, kterých se žalobce dovolává.
- Samozřejmostí je dále datum a podpis žalobce.

Podmínkou zahájení řízení je zaplacení soudního poplatku, a to zpravidla vylepením kolku na jeden stejnopis návrhu v minimální hodnotě 1000 Kč (bližší představu o nákladech soudního řízení včetně nákladů právního zastoupení si může spotřebitel vypočítat pomocí kalkulačky na www.dtest.cz/kalkulacka/soudni). Žalobu může soudu podat spotřebitel sám (bez zastoupení advokátem), zaslání předžalobní výzvy by však mělo zajistit v případě úspěchu ve věci proplacení soudních nákladů (včetně zastoupení).

Trestní oznámení může podat kdokoliv a oznamuje se jím možné spáchání trestného činu. Osoba, která by byla tímto trestným činem poškozena, by mohla uplatnit svůj nárok přímo v trestním řízení. Účelem trestního řízení je tedy zjištění, zda se pachatel dopustil trestného činu. Spotřebitel by v tomto řízení vystupoval v pozici poškozeného.

Trestní řízení nevylučuje občanské soudní řízení a naopak. Nicméně nárok nemůže být přiznán nadvakrát. Domáhat se navrácení peněžních prostředků je však v tomto případě vhodnější v občanském soudním řízení, kde bude spotřebitel vystupovat v pozici žalobce.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
16.6.2023 14:13, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.