Počet nahlášených stížností: | 22 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, v zákonné lhůtě jsem byla informována o navýšení ceny za dodávku elektřiny (vč. samotné ceny silové elektřiny) po konci fixace, která nastane 1.4.2023. Dne 15.3. 2023 jsem projevila nesouhlas s uvedeným ceníkem pomocí portálu dodavatele (energie24.cz), který byl prokazatelně týž den společnosti doručen spolu s dotazem, zda je takový návrh ceny konečný. Bohužel tento nesouhlas nebyl akceptován, nýbrž byla poskytnuta pouze neurčitá odpověď, že kolegové společnosti připravují nové ceníky. Na tuto odpověď byl proto opakovaně 22. 3. 2023 vznesen dotaz, zda je tedy nutné ještě jednou explicitně uvést nesouhlas nebo zda to již může dořešit nový dodavatel a dne 24. 3. 2023 jsem ještě pro jistotu odeslala výpověď smlouvy pro nesouhlas s novým ceníkem na formuláři společnosti. Tato výpověď však byla odmítnuta s tím, že byla podána opožděně.
Zajímá mě, zda je včas podaný prokazatelný projev nesouhlasu s návrhem nové ceny dostatečný k tomu, aby smlouva zanikla nebo zda je samotný nesouhlas k ničemu a smlouvu je nutné vypovědět nejpozději 10. den před účinností nového ceníku, jinými slovy zda je nesouhlas nutné nazvat výpovědí.
Eon elektřina Variant PRO
Ukončení smlouvy ke dni předcházejícímu účinnosti nového ceníku, tj. k 1.4.2023
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Nesouhlas není nutné nazvat výpovědí. Právní jednání se posuzuje dle § 555 občanského zákoníku dle jeho obsahu a na názvu tak nezáleží. V uvedeném případě tedy záleží, zda bylo z obsahu jasné, že chce spotřebitel smlouvu vypovědět.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.