Počet nahlášených stížností: | 12 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Společnost mě informovala v prosinci 2021 o plánovaném zvyšování cen a navrhla přestup k ČEZu,poslala smlouvu o přestupu, kterou jsem u ČEZu ověřila.Nevedeli o plánovaných přestupech,ale smlouva byla dle jejich slov v pořádku. Smlouvu jsem podepsala dle instrukcí,že přestup již zařídí sami a zaslala zpět na adresu Mor.pl. Žádny přestup nevyřídili, nešlo se dovolat a na maily odpovídali jen automaticky,že odpoví do 30 dnů,ale žádna odpověď.
V dubnu jsem přestoupila sama k jiné firmě a po nějaké době mi přišlo vyúčtování od moravské s doplatkem 62000 za 4 měsíce a smlouva o mém přestupu k jiné firmě se stejným jednatelem.Tam sem se již dovolala a smlouvu zrušili s tím,že už jsem u jiné společnosti.
Moravské jsem zaslala mailem reklamaci, že jsem nechtěla nadále využívat jejich služby,ať mi nauctují původní ceny nebo ceny ČEZu, ke kterému mě měli prehlasit.Opět automatická odpověď,odpovíme do 30 dnů.Telefon stále obsazený. Z místa jsem se odstěhovala v 8/2022 a v dubnu 2023 mi přišla SMS od firmy Rychlé řešeni pohledávek (opět stejný jednatel) ať okamžitě uhradím 70000 dluhu, jinak předávají právníkovi.
Mailem mi poté sdělili, že mi posílali oznámení a výzvy na původní adresu,kde jsem je prý dle české pošty přebírala, což není možné. Nyní mi navrhují 12 splátek,které musím okamžitě začít hradit. P.L.
Požaduji zneplatnění postoupení pohledávky firmě se stejným jednatelem a řešení mojí původní reklamace.
|
Tweet |
Podle § 11a energetického zákona platí, že zvýšení ceny za dodávku elektřiny nebo plynu je držitel licence povinen prokazatelně a adresně oznámit spotřebiteli nejpozději třicátý den přede dnem její účinnosti způsobem uvedeným ve smlouvě o dodávce elektřiny nebo plynu nebo smlouvě o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu. Součástí oznámení je poučení o právu druhé smluvní strany odmítnout změny a vypovědět závazek ze smlouvy bez postihu. Nebude-li změna oznámena způsobem uvedeným výše, nevyvolá právní účinky.
Nesouhlasí-li spotřebitel se zvýšením ceny, je oprávněn bez postihu vypovědět závazek ze smlouvy kdykoliv do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny, přičemž taková výpověď je účinná ke dni bezprostředně předcházejícímu den účinnosti zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu odesláno oznámení o výpovědi závazku ze smlouvy držiteli licence.
Společnost má tedy při změně ceny povinnost nabídnout spotřebiteli možnost výpovědi bez sankce, v opačném případě se nejedná řádné poučení o zvýšení ceny a takové zvýšení pak nevyvolává právní účinky.
V tomto případě společnost nabídla přestup k jiné společnosti, přičemž jeho podmínky (včetně data přestupu) by měly být specifikovány ve smlouvě o přestupu. Obecně platí, že slib zavazuje. Konkrétní zaměstnanec navíc jedná jménem společnosti a při výkonu pracovní činnosti ji v podstatě zastupuje podle § 430 občanského zákoníku. Pokud tedy bylo spotřebiteli sděleno, že k určitému datu dojde k přestupu k jiné společnosti, mělo k přestupu skutečně dojít. V opačném případě by došlo k porušení smluvních podmínek ze strany společnosti.
Domníváme se, že v tomto případě by spotřebitelce měly být účtovány ceny ČEZu nebo původní ceny Moravské plynárenské, přičemž spotřebitelka by měla mít možnost si vybrat pro ni výhodnější ceny. Rozdíl v účtovaném doplatku by pak měla vyrovnat sama společnost.
Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.) a v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.