Společnost


ELGAS Energy, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:312
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:14
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#66131Nedodané vyúčtování za odběr el. energie, neakceptace řádné výpovědi

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 16 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
10.04.2023, před rokem

Pavla Šmahelová

Znění stížnosti

Před dalším navyšováním záloh byla z naší strany dne 19.9.2022 řádně vypovězena smlouva, doručení výpovědi nám bylo potvrzeno Českou poštou a následně i na infolince, dále už ovšem neproběhla akceptace výpovědi, ani žádná jiná reakce ze strany společnosti ELGAS Energy s.r.o.
Dne 4.11.2022 došlo k řádnému samoodečtu odběru el. energie, přesto jsme neobdrželi řádné vyúčtování. Věc byla několikrát urgována telefonicky, e-mailem a nakonec i písemnou formou, ale bez řádné odpovědi ze strany společnosti.
Dne 21.12.2022 byla společnosti písemně zaslána výzva k akceptaci výpovědi a zaslání vyúčtování, která byla řádně doručena 2.1.2023 a opět bez jakékoli reakce.
Stále jsou nám strhávány nesmyslně navýšené zálohy s kterými jsme nesouhlasili již v září a když jsme odmítli takto navýšené zálohy hradit, obdrželi jsme výhrůžnou SMS, že nám bude el. energie odpojena, jinak společnost na jakékoli pokusy o kontakt a ukončení smlouvy nereaguje.
Dne 2.2.2023 byla společnosti zaslána Opakovaná výzva k akceptaci výpovědi a zaslání vyúčtování, spolu s novým stavem odběru energií k 31.1. 2023, který byl řádně nahlášen na ČEZ distribuci. Ani tentokrát nemáme žádnou reakci.
Není v našich silách se jakkoli dostat od dodavatele s kterým nejsme spokojeni, protože bez akceptace výpovědi a ukončení stávající smlouvy nás nikdo další nepřevezme a jsme tak uměle udržování jako zákazníci společnosti od které elektrickou energii dodávat nechceme.


Produkt

EAN: 859 182 400 702 837 862, sml. o sdružených dodávkách elektřiny


Požadované řešení

Akceptace výpovědi, ukončení smlouvy a řádné vyúčtování odebrané energie a uhrazených záloh.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.4.2023 13:26, před rokem

Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.

Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.

Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby. Lze-li však závazek vypovědět bez výpovědní doby, zaniká závazek účinností výpovědi. Tato výpovědní doba bývá stanovena ve smlouvě.

Pokud jsou splněny všechny předpoklady pro vypovězení smlouvy, mělo by být vypovězení společností umožněno.

Pokud spotřebiteli nebylo dodáno vyúčtování za vyúčtovací období, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč (dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.), v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
26.6.2023 10:20, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.