Počet nahlášených stížností: | 27 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V červnu 2022 podepsány 2 smlouvy (jedna na instalaci FVE, druhá na instalaci TČ) ve víře, že touto kumulovanou zakázkou je popostrčíme k profesionální a včasné realizaci. Obě s termínem realizace nejpozději v říjnu 2022. V červnu zaplaceny zálohy v celkové výši 417662,- kč. Po, všem asi dobře známých, problémech s komunikací s touto společností a několikanásobných výzvách k zahájení aktivity směrem k realizaci, které nakonec stejně nic nepřinesly, byla první ze smluv, smlouva na TČ vypovězena. Vypovědět smlouvu na FVE není tak jednoduché, jsou na ni vázány dotační řízení atd. Jinak by byla určitě vypovězena naší stranou taktéž. Výpověď doručena, jak do datové schránky, tak doporučeně poštou, byť toto zdvojení prakticky nebylo z právního hlediska nutné. Ale pro jistotu, aby se předešlo zbytečným alibistickým výmluvám, kterých se nám dostalo dostatečně od této společnosti v minulosti. Ve výpovědi společnost vyzvána k navrácení zálohy, zaplacené 10.07.2022 do 14 dnů. Žádná reakce. Po uplynutí lhůty dne 14.03.2023 + týden k tomu, společnost vyzvána předžalobní výzvou ke splacení dluhu, zaslanou do datové schránky. Tato výzva byla společností vyzvednuta dne 20.03.2023 ( Přihlásila se oprávněná osoba ve smyslu § 8, odst. 1 až 4 zákona č. 300/2008 Sb., v platném znění. Datová zpráva je nyní doručena. ) Znovu žádná reakce. Snažili jsme se kontaktovat telefonicky, emailem. Stále bez reakce. Dnes je 13.04.2023 a částka (nepočítaje zákonné penále) stále není na účtu připsána. Ani se neobtěžovali odpovědět na datovou zprávu. Prostě nic. Telefonický kontakt = 3x zazvoní a pak to utnou. Jelikož nám nezákonně blokují prostředky nenavraceje nám neoprávněně drženou zálohu na nikdy nedodané a již právně vypovězené služby, nejsme schopni uzavřít smlouvu na realizaci u jiných společností. To, že firma nikdy nezamýšlela skutečnou realizaci, pouze vztahuje z občanů horentní sumy na zálohách, je již jasné. Nenavrátí ale firma nezákonně držené prostředky, způsobuje nejen škodu materiální, ale blokuje nás i v realizaci obnovy topného systému jinde. Na další zálohy už prostě nemáme :(
CO do druhé smlouvy, FVE, je potřeba podotknou, že po mnohých urgencích a písemných vyhrůžkách vypovězení i této smlouvy, nakonec k jakémusi zahájení realizace (sice 4 měsíce po termínu) došlo. Nejprve se u nás objevila nějaká parta Poláku, kteří to pro ně dělají. Nainstalovali pár zařízení a pak přerušili kvůli počasí. Po 14 dnech, kdy už bylo počasí vhodné k instalaci panelů, jsme firmu přímo v Polsku kontaktoval (naštěstí umím Polsky), a ta mi sdělila, že oni by rádi přišli zakázku dokončit, ale nepřijedou... Proč? Protože jim Malina nezaplatila a nemá se k placení provedené práce. Řešili jsme s Malinou.. výmluvy sem, výmluvy tam.. pořád ta stejná písnička.. akorát se pomalu mění tónina.... už jsme těžce v moll... Uplynulo několik týdnů a poslali jsme písemně do datové schránky předvýpovědní výzvu, ve které jsme stanovili termín dokončení do 31.03.2023, jinak, že smlouvu vypovíme a Malina si bude muset na své náklady vše, co u nás předinstalovala zase odnést a věd uvézt do původního stavu. Několik telefonátů a hle, volá paní z Maliny, že nám posílá partu na realizaci. Zařídíme přítomnost a čekáme toužebně na místě ve sjednaný den a hodinu. Samozřejmě nikdo nepřijíždí. Stejně tak tomu bylo i u několikanásobných pokusech o realizaci TČ. Termíny přislíbeny, ale nikdo se neukázal. S vědomím této zkušenosti jsme telefonoval a telefonovali až se, na potřetí, skutečně v dalším termínu ukázala parta instalatérů. Tentokrát nepomohla ani Polština. Ještě, že umím i Rusky... OK, chlapci, Ukrajinští byli šikovní, poradili jsme si společně s technickým řešením, které jim nikdo y Maliny nenaprojektoval a museli jsme teda řešit operativně, jak, kde, co zapojit... ukrajinsko-česko-polsko-rusky-rukama-nohama... Hrůza.. Nainstalovali panely, spustili systém v jakémsi nouzovém režimu, ať se testuje.. Už je to zase pár týdnů.. systém stále nefunguje správně, žádný revizák Maliny se neozval, Ukrajinští kolegové se taky divili. Přinejmenším s těmi jsem v přímém kontaktu a posílám jim informace o průběhu testování a zjištěné vady. Jinými slovy, ani FVE projekt ještě není zdárně dokončen (6 měsíců po nejzazším termínu, tj. rok po uzavření smlouvy a zaplacení zálohy) Dle analýzy ukrajinské party bude 2asi špatný střídač"... a dál? Přijde to někdo řešit? Jak dlouho tady bude provizorium? Mimochodem, ani těm Ukrajincům Malina neplatí.. takže mé šance na dokončení FVE zase klesají k nule...
Minimálně TČ ale musím nechat zrealizovat s jinou firmou. Plynový kotel už odešel minulý rok a fungujeme v provizoriu. Na to ale potřebuji zpět svou zálohu, zaplacenou Malině, ať můžu podepsat smlouvu s jinou společností a složit zálohu tam.
Prosím tedy o pomoc. Jsme zoufalí. Půl milionu v trapu a nemáme ani FVE ani TČ a vodu si ohříváme v kastrolu... Masakr...
Díky za pomoc
Zoufalý otec tří dětí, žijících v 21. století v jeskyni, bez tekoucí teplé vody.
FVE, Tepelné čerpadlo s ohřevem TUV
Prosím o právní podporu ve věci vymáhání dlužné částky ze smlouvy o realizaci TČ a podporu v dokončení realizace FVE, která je ve stavu rozpracovaném. Nejde mi jen o to, si postěžovat. Tady je půl milionu v trapu, které Malina ukradla a nechce vrátit, nekomunikuje, hraje na čas a doufá v konkurz, aby mohli hlavní aktéři ze strany vedení Maliny ukradené prostředky (dokáži si představit, kolik to asi je, jestli z tisíců domácností vytáhli půl milionu...) v tichosti nechat "zmizet" a pak se omluvili v médiích, že "se jim to nepovedlo".. a vesele si válet šunky na Bahamách... Tomu se musí zabránit. Díky za pomoc. Jdu si ohřát vodu na umytí.. Jsem se u toho psaní zapotil...
|
Tweet |
Obecné vyjádření ke stížnosti:
K fotovoltaické elektrárně:
Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno dle § 2604 občanského zákoníku. Vzhledem k tomu, že dílo dle popisu funguje "provizorně", domníváme se, že není provedeno a společnost je tedy v prodlení.
Pokud tedy společnost neprovedla dílo v ujednaném termínu ocitá se v prodlení a spotřebitel tak zhotovitele upozorní, že dílo nebylo provedeno včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k plnění (lze poskytnout i mlčky).
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Plnil-li podnikatel zčásti, může spotřebitel od smlouvy odstoupit jen ohledně nesplněného zbytku plnění. Nemá-li však částečné plnění pro spotřebitele význam, může spotřebitel od smlouvy odstoupit ohledně celého plnění.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Domníváme se, že v tomto případě by měl mít spotřebitel nárok přinejmenším na přiměřenou slevu (v případě zprovoznění), případně i náhradu škody vzniklou nefunkčností elektrárny.
K tepelnému čerpadlu:
Jestliže došlo k výpovědi smlouvy (resp. k odstoupení od smlouvy), měla by společnost navrátit spotřebiteli poskytnuté zálohy v přiměřené lhůtě po odstoupení. Pokud tak neučiní, je možné ji vyzvat k navrácení peněžních prostředků předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu a zároveň žádat úroky z prodlení, jak již dle popisu spotřebitel učinil.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: Energetický Holding Malina a.s., Krakovská 583/9, 11000 Praha.
Obecně platí, že slib zavazuje. Konkrétní zaměstnanec navíc jedná jménem společnosti a při výkonu pracovní činnosti ji v podstatě zastupuje podle § 430 občanského zákoníku. Pokud tedy bylo spotřebiteli přislíbeno, že fotovoltaická elektrárna bude dokončena do určitého data, popř. že záloha bude navrácena, mělo tak být společností učiněno.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit je vhodné se obrátit na ČOI ještě před přistoupením k vymáhání nároku soudní cestou. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Řešení sporu soudní cestou:
Pokud pokus o mimosoudní řešení sporu bude neúspěšný, lze přistoupit k vymáhání nároků soudní cestou – prostřednictvím návrhu na vydání platebního rozkazu (druh žaloby) v případě tepelného čerpadla, kdy už došlo k odstoupení od smlouvy a spotřebitel požaduje navrácení uhrazené zálohy a prostřednictvím žaloby na uložení povinnosti provést dílo v případě fotovoltaické elektrárny, jestliže ještě nedošlo k odstoupení od smlouvy a spotřebitel trvá na dokončení díla.
K vydání platebního rozkazu obvykle dojde bez nařízení soudního jednání a bez vyjádření druhé strany, a to v horizontu několika týdnů od doručení návrhu na jeho vydání k soudu. Žalovaný (prodávající) se v tomto případě může bránit proti platebnímu rozkazu odporem, jehož doručením soudu v zákonné lhůtě (15 dnů od doručení platebního rozkazu) se platební rozkaz ruší a soudní řízení dále směřuje k ústnímu projednání žaloby. Pokud žalovaný takové obrany neužije stává se rozhodnutí soudu pravomocným. Pravomocné rozhodnutí soudu je tzv. exekučním titulem, na základě kterého může oprávněný podat návrh na nařízení exekuce nebo soudního výkonu, a to v případě, že žalovaný v uvedené lhůtě neplnil.
Návrh na vydání platebního rozkazu a žalobu na uložení povinnosti podává žalobce k příslušnému soudu. K řízení je příslušný obecný soud účastníka, proti němuž návrh směřuje (žalovaného), není-li stanoveno jinak. Dle § 85 odst. 3 občanského soudního řádu je obecným soudem žalovaného, jakožto právnické osoby, okresní soud, v jehož obvodu má žalovaný sídlo - v tomto případě tedy k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 (https://www.justice.cz/web/obvodni-soud-pro-prahu-1).
Náležitostmi žaloby jsou v obecné rovině:
- označení soudu, kterému je podání určeno,
- označení žalobce a žalovaného (jméno, příjmení, datum narození, bydliště, u obchodníka místo podnikání či sídlo, nejlépe s uvedením identifikačního čísla podnikatele),
- které věci se podání týká,
- vylíčení všech rozhodujících skutečností,
- čeho se žalobce domáhá,
- to vše spolu s označením a připojením listinných důkazů, kterých se žalobce dovolává.
- Samozřejmostí je dále datum a podpis žalobce.
Podmínkou zahájení řízení je zaplacení soudního poplatku, a to zpravidla vylepením kolku na jeden stejnopis návrhu v minimální hodnotě 1000 Kč (bližší představu o nákladech soudního řízení včetně nákladů právního zastoupení si může spotřebitel vypočítat pomocí kalkulačky na www.dtest.cz/kalkulacka/soudni). Žalobu může soudu podat spotřebitel sám [bez zastoupení advokátem, nicméně ve složitějších případech je zastoupení vhodné doporučit (databáze advokátů: https://www.dtest.cz/advokati)], zaslání předžalobní výzvy by však mělo zajistit v případě úspěchu ve věci proplacení soudních nákladů (včetně zastoupení).
Vzor návrhu na vydání platebního rozkazu nalezne spotřebitel zde: https://epodatelna.justice.cz/ePodatelna/form.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.