Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Prakticky stejná stížnost jako pan Ezr. Carbo neodpovídá na maily ani telefony a dluhopisy jsou již přes rok po splatnosti. Ani zprostředkovatel (dluhopisy.cz) nespolupracuje. Chtěl bych touto cestou oslovit pana Ezra, jestli bychom společně nenašli nějaké řešení. Pan Ezr mi může napsat na (***)
Splacené dluhopisy
|
Tweet |
Dle emisních podmínek (https://ceskedluhopisy.cz/wp-content/uploads/2019/01/emisni-podminky-carbo-moravia-21-1-2019.pdf) společnosti mělo dojít ke splacení dluhopisů 20. 1. 2022, jak i sám investor uvádí. Mimo předčasné splacení není v podmínkách nic o možné výpovědi popř. o prodloužení splatnosti dluhopisů.
Obecně emitent (společnost Carbo projekt Morava s.r.o.) může prodloužit splatnost dluhopisů a obvykle se tak v praxi stává. Ke změně splatnosti je ale třeba svolat schůzi vlastníků dluhopisů, přičemž platí, že schůzi může svolat i sám vlastník dluhopisu dle § 21 odst. 2 zákona o dluhopisech. Na schůzi by se vlastníci měli s emitentem dohodnout na dalším postupu ve věci vydávaných dluhopisů. Jelikož může být svolávání schůze pro emitenta obtížné a nákladné, u menších emisí může dojít i k oslovení investorů prostřednictvím e-mailu. Vlastníci dluhopisů pak mohou akceptovat změnu podmínek (prodloužení splatnosti) přes e-mail a ti, kteří nesouhlasí se změnou bývají vykoupeni.
Jestliže nedošlo ke schůzi či k akceptaci změny přes e-mail nebo jiným způsobem, nemohlo ani dojít ke změně emisních podmínek (tj. k prodloužení splatnosti dluhopisů). Investorovi doporučujeme svolat schůzi vlastníků dluhopisů a to dle emisních podmínek, kde je v čl. 7.1 stanoveno:
"Jiný svolavatel oznámí konání schůze vlastníků oznámením zveřejněným v deníku Hospodářské noviny, dojde-li k zániku deníku Hospodářské noviny, bude oznámení zveřejněno v deníku MF DNES. Jiný svolavatel je současně povinen doručit emitentovi nejpozději 30 dnů přede dnem konání schůze vlastníků oznámení o konání této schůze s výzvou, aby toto oznámení zveřejnil způsobem dle čl. VIII těchto emisních podmínek."
Dle § 21 odst. 4 zákona o dluhopisech je emitent povinen se schůze vlastníků zúčastnit a poskytnout informace nezbytné k rozhodnutí či přijetí stanoviska schůze vlastníků. Pokud emitent nespolupracuje, doporučujeme oslovit subjekt, který zprostředkoval koupi dluhopisů, tento by mohl pomoci spojit vlastníky dluhopisu. Je však zcela na vůli zprostředkovatele, zda bude s investory spolupracovat.
Nereaguje-li společnost na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti Vysoká 86, 74733 Vysoká. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Jelikož je společnost Carbo projekt Morava s.r.o. již v likvidaci a nereaguje na výzvy investorů dle popisu stížnosti, je možné zahájit insolvenční řízení vůči emitentovi. K zahájení insolvenčního řízení, podání návrhu, je třeba nalézt ještě min. jednoho dalšího investora či věřitele emitenta. Insolvenční návrh se podává ke krajskému soudu, v jehož obvodu má dlužník v úpadku sídlo nebo se v něm převážně zdržuje. Pro insolvenční návrh není předepsán povinný formulář, musí být však v písemné formě. Kromě toho jej navrhovatel musí podepsat a jeho podpis musí být úředně ověřen a zároveň musí splňovat zákonné podmínky. Podání návrhu je zpoplatněno 2000 Kč.
V tomto případě by se mohlo taktéž jednat i o podvod, v takovém případě investorovi doporučujeme obrátit se na Policii ČR.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.