Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
Dne 9.září 2014 jsem u spol. AAA auto Ostrava zakoupila vůz Opel Astra 1.4 r.v 2006, najeto 97 819 km za cenu 101 997 Kč. Součásti ceny bylo i pojištění Carlife v hodnotě 14 900 Kč s výší pojistného plnění 15 000Kč, údajně zdarma, přesto ve faktuře je uvedena cena auta 81 099Kč a cena pojištění 14900 Kč.
Prodejcem mi bylo oznámeno, že se jedná o vůz nehavarovaný ve velmi dobrém stavu a jedinou nutnou investicí měla být výměna čepů řízení. Proto jsem souhlasila s nabídkou a po únavném 5-ti hodinovém čekání na vyřízení formalit mi bylo k podpisu předloženo 49 stran tiskopisů v několika kopiích, vždy setříděných již na stránku podpisu. Doložen byl i protokol o předání vozidla, kde mne překvapila informace, že se jedná o vůz havarovaný, zařazený do kategorie C. Na můj dotaz mi bylo vysvětleno, že havárií se zde myslí poškrábaný lak a do kat. C je vozidlo zařazeno dle roku výroby.
Po necelých 4 měsících užívání vozidla toto začalo ztrácet na výkonu, špatně startovalo, mělo nepravidelný chod a značnou spotřebu motorového oleje. I přes to, že na vyšší spotřebu oleje jsem při koupi upozorněna byla, nikoliv však parametricky, takto vysoká spotřeba se mi nezdála normální ani u běžně opotřebeného motoru. Vozidlo jsem proto svěřila znalé osobě ke zběžnému posouzení. Touto mi bylo následně oznámeno, že motor vozu vykazuje znaky značného opotřebení a bylo mi doporučeno podrobit vůz celkovému testu v odborném servisu.
Výsledkem testu, který proběhl se souhlasem AAA v autoservisu Auto Kozelský v Ostravě dne 5. ledna 2015 bylo, že motor má nedostatečný kompres zejména 4. válce a že pro další specifikování závad a jejich příčin je nutná demontáž hlavy motoru. Vozidlo bylo označeno jako nepojízdné.
Jelikož na tak závažné závady jsem při koupi vozidla prodejcem AAA upozorněna nebyla, závady se neprojevily ihned při předvádění vozu tak, aby byly rozpoznatelné a zejména, že tyto zjevně přesahují míru běžného opotřebení, které by odpovídalo najetým kilometrům, uplatnila jsem u AAA reklamaci na skrytou vadu dle § 616 odst. 4 Občanského zákoníku.
Dne 6.ledna 2015, kdy jsem sepisovala reklamaci u AAA mi bylo tamním zaměstnancem oznámeno, ať očekávám telefonát, kdy AAA si pro nepojízdné auto přijede. K tomu bohužel vůbec nedošlo, zato však 20. ledna 2015 jsem obdržela rozhodnutí AAA, že reklamace se zamítá a že si mohu žádat o proplacení opravy v rámci pojistky Carlife. Zde podotýkám, že k tomuto rozhodnutí prodejce AAA dospěl aniž by vozidlo viděl,
Rozhořčená tímto přístupem jsem se proto 24. ledna 2015 písemně obrátila přímo na vedení AAA v Praze a žádala jsem o řádné prošetření reklamace a stavu vozidla. Odpovědi mi opět bylo, že reklamace se zamítá, s obecným zdůvodněním, že vědomě jsem si zakoupila vůz havarovaný a ve velmi špatném technickém stavu. Pobouřilo mne toto lživé tvrzení, které je v naprostém rozporu s tím, jak vůz mi byl při prodeji naopak pozitivně prezentován, stejně jako naprostý nezájem AAA věc systémově řešit a to jak po stránce technické, tak po stránce legitimnosti úkonů a údajů v personální linii AAA směrem ke spotřebiteli.
Protože vozidlo jsem nutně potřebovala, dala jsem ho se souhlasem AAA do autoservisu opravovat. Cena opravy se vyšplhala na 15 224 Kč, z pojištění mi bylo nakonec proplaceno pouze 7 018 Kč.
Při demontáži byl potvrzen špatný stav komprese prvního, třetího a zejména čtvrtého válce (u 4. válce vyslovil servis názor na dřívější neodborně provedený zásah). V důsledku netěsností pístů v opotřebených válcích, zvláště válce čtvrtého, pak docházelo k vytlačování motorového oleje z klikového prostoru do prostoru spalovacího tj. nad písty, kde se olej nadměrně spaloval (odtud vysoká spotřeba motorového oleje), karbonizoval spalovací prostor motoru, což nakonec vedlo k propálení ventilu a poškození sedel hlavy.
Vzhledem k primární příčině, kterou stále je nadměrné opotřebení vložek válců, zvláště pak čtvrtého, byla mi autoservisem doporučena výměna motoru za starší, ale funkční.
Jsem však samoživitelka a takovou opravu jsem si nemohla dovolit. Proto byla opravena pouze hlava motoru, ventily a součásti spojené s touto části motoru. Současně jsem však byla servisem upozorněna na to, že je jenom otázkou času, kdy se stejná závada, jako důsledek poškozených vložek válců, projeví znovu.
Výměnu motoru jsem ale odmítla také proto, že se stále domnívám, že odpovědnost závazku za tento stav nese prodejce AAA, který se mimo jiné okázale prezentuje právě tím, že prodává jen prověřená vozidla a z tohoto pohledu musel vědět, co mi prodal, přesněji vysloveno v čem mne podvedl.
Tato zjištění jednoznačně potvrzují mé počáteční podezření na skrytou („časovanou“) vadu, kterou jsem reklamovala, ale reklamace mi byla arogantně zamítnuta.
Mám nyní důvod se domnívat, že před prodejem byl motor v nějakém rozsahu repasován (podobně jako je nyní po opravě) tak, aby nějaký čas byl funkční.
Zde musím poukázat i na další podivnost a sice v tom, že při ověřování typu motoru autoservisem nebylo možné dohledat výrobní číslo motoru, přestože toto je v servisní knížce uvedeno. Podotýkám, že rovněž doložení servisní knížky při prodeji přispělo k mému rozhodnutí vůz koupit, protože záznamy zde vedené jsem považovala za objektivní. Nyní se ovšem cítím i v tomto podvedena.
V den převzetí vozidla ze servisu došlo k dalšímu zjištění závady. Byla diagnostikovaná vadná zapalovací cívka. Opět reklamace, kdy jsem už požadovala odstoupení od smlouvy.
Reklamačním technikem mi ale bylo sděleno, že jsem při nákupu musela vědět, že do autobazarů dávají lidé auta, kterých se z důvodu jejich špatného stavu chtějí zbavit. Opět rozpor s reklamními proklamacemi AAA. I tato reklamace byla po několika dnech zamítnuta a nabídnuto plnění pouze z pojistky ve výši 2250 Kč. Oprava stála 3086 Kč, peníze mi dodnes nepřišly. Jinými slovy. Půjde-li to tak dál, bude částka 15 000 Kč pojistného plnění vyčerpána a opravy si tak v podstatě platím ze svého. K čemu jsou pak zákonem stanoveny podmínky pro uplatnění a řízení procesu reklamací ?
Vzhledem k tomu, že se závady projevily do 6-ti měsíců od koupě, považuji je stále za reklamovatelné. Navíc jsem se při nákupu řídila informacemi ze servisní knížky s uvedeným číslem motoru, které ale na něm schází. Mám tedy důvod se domnívat, že autobazar AAA se nechová v duchu dobrých obchodních mravů a dopouští se vůči spotřebiteli podvodných jednání.
Odstoupení od smlouvy s proplacením veškerých vzniklých nákladů.
|
Tweet |
Prodávající odpovídá za stav vozu, který je sjednaný ve smlouvě a za vady, které jsou na zboží při převzetí, pokud na ně neupozornil (tzv. skryté vady). Kupující má právo reklamovat vady věci, které neodpovídají opotřebení věci obvyklým používáním a o nichž nevěděl.
Prodávající by měl v rámci uplatněné nesplněné jakosti při převzetí prokázat, pokud se jednalo o vůz zakoupený pro osobní potřebu, že vada nebyla na voze přítomná při převzetí, případně že se jedná o vadu, která odpovídá běžnému opotřebení vozu. Pokud by tuto skutečnost neprokázal, může se spotřebitelka dovolávat vyvratitelné domněnky zakotvené v § 2161 odst. 2 občanského zákoníku (Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.). Pouhým ustanovením ve smlouvě vztahujícím se ke špatnému technickému stavu vozu se nelze zbavit odpovědnosti za vady.
Spotřebitel má možnost na prodávajícím požadovat slevu z kupní ceny v případě nesplnění jakosti při převzetí, která se projeví do šesti měsíců od převzetí vozu. Dá-li se porušení smlouvy považovat za podstatné porušení smlouvy, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
Pokud by však prodávající trval na zamítavém stanovisku k uplatněné reklamaci, byla by nutná porada se soudním znalcem, zda může určit, o jakou vadu z výše uvedených se jedná. Seznam soudních znalců je na www.dtest.cz/soudni-znalci nebo na www.justice.cz.
Vážená paní Grecmanová,
nezbývá než mi ocitovat z dopisu p.Bastla ve věci Vašeho vozidla: "Na základě Vámi zaslaného nesouhlasu se zamítnutím reklamace, byla celá věc v naší společnosti projednána s odpovědným manažerem, technickými pracovníky a právním oddělením. Po tomto projednání jsem však bohužel nucen Vám sdělit, že naše společnost i nadále setrvává na svém rozhodnutí o zamítnutí reklamace. Vámi reklamovaná vada skutečně vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla a dále se jedná o vadu, která na vozidle v době prodeje nebyla. Za tuto vadu pak naše společnost nenese žádnou odpovědnost a zamítnutí reklamace bylo zcela oprávněné.". Toto stanovisko se nezměnilo, děkuji.
S odpovědi prodejce AAA nemohu zásadně souhlasit a to z těchto důvodů.
Prodejce AAA mi nijak neprokázal, že závada, tak jak jsem ji popsala na základě zjištění odborného servisu, na vozidle před prodejem nebyla. Pouhé tvrzení není důkazem. Od prvého okamžiku reklamace poukazuji na skrytou závadu, která se projevila později. Jak tedy může prodejce s jistotou tvrdit, že popsaná závada na motoru vozidla nebyla? To by pak mohl být popřen i samotný právní institut skryté vady. Už vůbec nemohu souhlasit s výrokem, že stav motoru je v důsledku běžného opotřebení. To by pak nemohlo být zařazeno do kategorie C, jak jej otipoval prodejce ve smlouvě, ale v kategorii snad D nebo ještě jinak, která by odpovídala technickému stavu prodaného vozu, který vydrží jezdit pouhé tři měsíce, zdůrazňuji v běžném užívání avšak za nadměrného doplňování motorového oleje. Navíc, pouhým ustanovením ve smlouvě vztahujícím se ke špatnému technickému stavu vozu se nelze zbavit odpovědnosti za vady na něm.
Dále se prodávající ve své odpovědi zcela vyhnul odůvodnění, proč nebylo na vadném motoru reklamovaného vozidla dohledatelné výrobní číslo motoru, přestože v servisní knížce předmětného vozidla je toto uvedeno. Ověření dostupných identifikačních údajů o vozidle je přece základní povinnosti prodejce, stejně jako upozornění spotřebitele na takto zjištěné neshody. To se nestalo! Nebylo přece mou povinnosti zjišťovat číslo motoru, jehož poškození jsem při koupi předvídat nemohla, nehovoře o tom, že jako běžný spotřebitel jsem nemohla znát, kde se číslo uvnitř motorového prostoru na motoru nachází. Kdybych tento nesoulad se servisní knížkou věděla, vůz bych nikdy nekupovala. Tuto okolnost považuji za další a podstatné porušení povinnosti prodávajícího a žádám jej o vysvětlení.
Nechci se vracet k tomu, co jsem již uvedla v úvodním dopise. Za opakovanou zmínku však stojí, že prodejce AAA vozidlo od uplatnění reklamace nikdy neprohlédl. Tak o co vlastně opírá svá rozhodnutí? Vůz byl zakoupen pro osobní potřebu a tudíž je důkazní povinnost, která by objektivně vyvrátila reklamaci podanou v zákonné lhůtě, na straně prodejce. Na tom trvám, očekávám od AAA vysvětlení a návrh, jak vzniklý spor ve smíru vyřešit.
Jedná-li se o vadu, která byla způsobena předchozím užíváním a opotřebením vozidla (tedy užíváním předchozího majitele), znamená to, že vada byla na vozidle přítomná již v okamžiku převzetí kupujícím. To, že se následky projevily až po určité době od převzetí, na této skutečnosti nic nemění. Nebyl-li kupující prodávajícím upozorněn na přítomnost opotřebení v míře, jakou nelze u ojetého automobilu rozumně očekávat, jedná se o skrytou vadu, za kterou prodávající odpovídá.
Vzhledem k zákonné domněnce nelze při zamítnutí reklamace uplatněné v prvních 6 ti měsících od převzetí považovat za dostatečné posouzení vady bez osobní prohlídky vozidla. Není-li reklamace vyřízena řádně a včas, jde o podstatné porušení smlouvy, které zakládá právo na odstoupení od smlouvy.
Je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil, jedná se o nekalé obchodní praktiky. O takové praktiky se může jednat, pokud prodávající při koupi vozidla záměrně podává nesprávné či zkreslené informace o jeho technickém stavu v úmyslu vyvolat ve spotřebiteli dojem, že jakost zboží je lepší, než jakou uvádí ve smlouvě. Za klamavou praktiku je také považováno nabízení výrobku nebo služby zdarma, pokud spotřebitel musí za tento výrobek nebo službu vynaložit jakékoli náklady. Tím je i nabízení bezplatného pojištění, které je následně fakturováno v plné výši. Dozorovým orgánem v této oblasti je Česká obchodní inspekce, které lze podat podnět k prošetření celé záležitosti.
Z naší strany již není co k doplnění.
Nevstřícný a zjevně vyhýbavý postoj prodejce AAA k oprávněně vzneseným připomínkám a dotazům spotřebitele (př. neshoda čísla motoru s údajem uvedeným v servisní knížce ?), jen prokazuje podezření na podvodné jednání prodejce.
Protože již neočekávám změnu postoje prodejce AAA k tomuto případu avšak trvám na odstoupení od smlouvy pro její závažné porušení ze strany prodejce (viz vyjádření d-testu), budu dále již postupovat právní cestou.
Děkuji d-testu za dosavadní podporu v této věci.
Vzhledem k tomu, že se stranám nepodařilo v rámci služby VašeStížnosti.cz dosáhnout dohody, stížnost z tohoto důvodu uzavíráme.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Hodnocení: