Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 14.8. 2022 jsme s p. Pastyříkem uzavřeli prostřednictvím jedné z našich členek smlouvu o dílo na zhotovení fotografií naší taneční skupiny.
Focení mělo proběhnout dne 14.9.2022, z důvodů na straně fotografa (údajná nemoc) však bylo toto focení v den, kdy se mělo konat, zrušeno.
Členka, která smlouvu uzavírala, dále jen objednatelka, si neuvědomila nesrovnalosti, které ve smlouvě byly, např. dodání hotových fotografií už 5.9.2022, tedy v době předcházející focení, označení podnikatele v rozporu se zákonem (chybí IČ), není vymezen předmět díla apod. Na naléhání fotografa uhradila celou cenu realizace díla, ačkoli ve smlouvě byla sjednána záloha. Objednatelka požadovala vrácení peněz za neuskutečněné focení, když fotografem nebyl nabídnut žádný náhradní termín, což bylo fotografem telefonicky odmítnuto. Následně tedy objednatelka vyzvala fotografa k vrácení ceny za dílo dopisem ze dne 4.10.2022, 14.10.2022 a e-mailem ze dne 4.11.2022. Ani jeden z dopisů nebyl doručen, neboť na uvedené adrese je fotograf neznámý (první dopis byl zaslán na adresu uvedenou ve smlouvě, druhý na adresu uvedenou v systému Ares), na e-mail nebylo reagováno.
Žádáme vrácení peněz na nerealizovanou službu.
|
Tweet |
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla uzavřena smlouva o dílo dle § 2586 a násl. Občanského zákoníku - zhotovení fotografií taneční skupiny. Dle § 2590 Občanského zákoníku platí, že zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba.
Pokud zhotovitel neprovedl dílo v ujednaném termínu ocitá se v prodlení a spotřebitel tak zhotovitele upozorní, že dílo nebylo provedeno včas a poskytne mu přiměřenou lhůtu k plnění (lze poskytnout i mlčky).
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má zhotovitel povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění - k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li zhotovitel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla podnikatele: Nádražní schody 784, 43801 Žatec. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla svého podnikání. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si veškeré zaslané dokumenty uschovávat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.