Počet nahlášených stížností: | 16 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V roce 2015 jsem uzavřela smlouvu s Armex Energy na plyn a elektřinu. 10. 5. 2021 jsem uzavřela dodatek ke smlouvě. Tímto dodatkem byla sjednána fixovaná cena pro období od 1. 1. 2022 na 24 měsíců. V září 2022 mně Armex Energy oznámil, že od 15. 10 2022 ruší zafixovanou cenu a převádí mě na nějaké jiné produkty. S tím jsem samozřejmě nesouhlasila, nemají právo jednostranně měnit smlouvu. Zálohy mně zvedly na více než dvojnásobek. Následovala výměna asi 10 dopisů. Řešila jsem to i s ERÚ. Ten mně odpověděl, že zvýšené zálohy nic neznamenají, i když k tomu nemají právo, záleží na vyúčtování. Při vyúčtování jsem zaplatila za plyn o 30 000 Kč více než loni, za elektřinu o 3000 víc než loni.
Několikrát jsem se snažila o smírné řešení sporu, ale bezvýsledně. Za úplnou drzost z jejich strany považuji nabídku ze 7. 4. 2023 na novou smlouvu z fixací na 36 měsíců.
Opět jsem kontaktovala ERÚ s návrhem na mimosoudní řešení sporu. Všechno jsem sepsala podle jejich vzoru, přiložila přílohy, korespondenci. Protože chtěli poslat vše poštou, nemám tiskárnu (jsem v důchodu), jen kopírování mě stálo 80 Kč, doporučený dopis další poplatky. Přišla mně odpověď, e-mailem, že jsou tam nějaké formální nedostatky. Že si můžu sjednat advokáta a opět trvat na mimosoudním řešením sporu.
Vyúčtování jsem i reklamovala u Armex Energy, bezúspěšně.
S pozdravem M.Šťastná
Plyn - P-2015-02576, elektřina E-2015-04586 a Dodatek ke smlouvě 12.5. 2021, kterým byla sjednána Pevná cena.
Trvám na tom, aby Armex Energy uznal moji zafixovanou cenu na zbytek roku 2023, a opravil fakturu, kterou neoprávněně účtoval vysoké ceny za plyn a elektřinu od 15. 10. 2022.
|
Tweet |
Zvýšení záloh:
Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.
Zvýšení ceny:
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Vzhledem k tomu, že spotřebitel uvádí, že cena byla fixovaná, domníváme se, že změna ceny bude neplatná a spotřebitel tak může po dodavateli energií požadovat, aby plnil za smluvenou cenu, k čemuž se zavázal. Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli.
Jestliže nedojde ke smírnému řešení, bude pravděpodobně nutné se obrátit na soud.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.