Společnost


ARMEX ENERGY a.s.

Počet nahlášených stížností:16
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#67252Neuznání fixované ceny za plyn a elektrickou energii

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

5 měsíců 16 dnů 16 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
23.05.2023, před rokem

Marie Šťastná

Znění stížnosti

V roce 2015 jsem uzavřela smlouvu s Armex Energy na plyn a elektřinu. 10. 5. 2021 jsem uzavřela dodatek ke smlouvě. Tímto dodatkem byla sjednána fixovaná cena pro období od 1. 1. 2022 na 24 měsíců. V září 2022 mně Armex Energy oznámil, že od 15. 10 2022 ruší zafixovanou cenu a převádí mě na nějaké jiné produkty. S tím jsem samozřejmě nesouhlasila, nemají právo jednostranně měnit smlouvu. Zálohy mně zvedly na více než dvojnásobek. Následovala výměna asi 10 dopisů. Řešila jsem to i s ERÚ. Ten mně odpověděl, že zvýšené zálohy nic neznamenají, i když k tomu nemají právo, záleží na vyúčtování. Při vyúčtování jsem zaplatila za plyn o 30 000 Kč více než loni, za elektřinu o 3000 víc než loni.
Několikrát jsem se snažila o smírné řešení sporu, ale bezvýsledně. Za úplnou drzost z jejich strany považuji nabídku ze 7. 4. 2023 na novou smlouvu z fixací na 36 měsíců.
Opět jsem kontaktovala ERÚ s návrhem na mimosoudní řešení sporu. Všechno jsem sepsala podle jejich vzoru, přiložila přílohy, korespondenci. Protože chtěli poslat vše poštou, nemám tiskárnu (jsem v důchodu), jen kopírování mě stálo 80 Kč, doporučený dopis další poplatky. Přišla mně odpověď, e-mailem, že jsou tam nějaké formální nedostatky. Že si můžu sjednat advokáta a opět trvat na mimosoudním řešením sporu.
Vyúčtování jsem i reklamovala u Armex Energy, bezúspěšně.
S pozdravem M.Šťastná


Produkt

Plyn - P-2015-02576, elektřina E-2015-04586 a Dodatek ke smlouvě 12.5. 2021, kterým byla sjednána Pevná cena.


Požadované řešení

Trvám na tom, aby Armex Energy uznal moji zafixovanou cenu na zbytek roku 2023, a opravil fakturu, kterou neoprávněně účtoval vysoké ceny za plyn a elektřinu od 15. 10. 2022.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.5.2023 12:40, před rokem

Zvýšení záloh:
Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.

Zvýšení ceny:
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí ke druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána) s výjimkou zvýšení ceny z důvodu zvýšení regulované složky, jiného poplatku, daně atd., na něž dodavatel nemá vliv. Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší neregulovanou složku ceny, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.

Vzhledem k tomu, že spotřebitel uvádí, že cena byla fixovaná, domníváme se, že změna ceny bude neplatná a spotřebitel tak může po dodavateli energií požadovat, aby plnil za smluvenou cenu, k čemuž se zavázal. Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli.

Jestliže nedojde ke smírnému řešení, bude pravděpodobně nutné se obrátit na soud.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.8.2023 13:43, před rokem

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.11.2023 14:56, před rokem

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.